2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Prestaties

De iPhone 5 is volgens Apple een stuk sneller dan de voorgangers en dat gaan we uiteraard ook meten. Eerder gebruikten we iBenchmark! voor het meten van de resultaten van de iPhone’s, maar omdat deze software inmiddels wat oudbakken is, hebben we enkele nieuwe benchmarks gekozen. Voor het meten van de prestaties van de processor is gekozen voor Geekbench 2, voor het meten van de prestaties van de browser nemen we ook Browsermark mee. Het meten van de grafische prestaties wordt gemeten middels het gerenommeerde GLBenchmark.

In Geekbench 2 blijkt al direct dat de iPhone 5 echt een ontzettende stap voorwaarts zet. De gemiddelde groei van tussen de 25 en 50 procent bij vorige generaties wordt veruit ontstegen, de iPhone 5 scoort namelijk meer dan 2,5 keer zo goed als de iPhone 4S. Een indrukwekkende score.


Om de prestaties van de browser te meten hebben we gekozen om ook Browsermark mee te nemen in de test. De iPhone 5 scoort hier eveneens aanzienlijk beter dan zijn voorgangers, het verschil is wel wat minder groot, maar nog altijd zeer indrukwekkend.


Het belangrijkste onderdeel voor smartphones van vandaag is de performance in games. De iPhone 4S was wat dat betreft een grote stap vooruit ten opzichte van de iPhone 4, maar datzelfde geldt ook weer voor de iPhone 5 en zijn voorganger. Waar de iPhone 4S in de offscreen-test van GLBenchmark Egypt al een indrukwekkende score van 72,5 FPS realiseerde, klapt de iPhone 5 daar met bijna het dubbele overheen.


Deze test kunnen we ook vergelijken met Android-toestellen, omdat GLBenchmark geschikt is gemaakt voor iOS- én Android-systemen. De iPhone 5 is de eerste smartphone die tegen het VSync-limiet van 60 frames per seconde aanloopt. In feite is de iPhone 5 dus tot veel meer in staat en dat blijkt ook uit de resultaten van de offscreentest. Vanaf heden zullen we dus de offscreen-test gaan invoeren bij de smartphonetests.

Om toch een beetje een vergelijking te kunnen maken tussen de iPhone 5 en de Samsung Galaxy S III heb ik de database van GLBenchmark geraadpleegd. De Samsung Galaxy S III scoort 98,6 FPS in de offscreentest, de iPhone 5 dus 147. Het verschil is indrukwekkend.