, ,

Music Maker Techno & Trance Edition

Dit maal ontvingen we van Magix het pakket Music Maker Techno & Trance edition. Met dit pakket is het mogelijk je eigen Techno en Trance muziek te maken (mixen) en net zoals in het echt een clip erbij te ontwerpen. Het geheel wordt geleverd in een box (kartonnen doos) wat we echter hierin aantroffen viel ons een beetje tegen. Een groot stuk karton dat mooi rondom de binnenkant van de box was gevouwen, hierin zat dan een papieren hoesje met de cd waarop het geheel stond. Meer konden we helaas niet vinden. Waar ik me vaak aan erger is dat men steeds meer en meer de handleidingen gewoon op de cd proppen en zich verder niet meer druk maken om het één of ander. Ook bij Music Maker Techno en Trance was dit helaas het geval. De gebruikershandleiding was enkel in digitale vorm te vinden, zeker bij dit soort programma’s vind ik dat men dit ook zeker op papier moet drukken! Aangezien je het programma opstart en dan wilt experimenteren en aan de slag wil gaan. Normaal is dit niet zo’n probleem maar nu moet je steeds switchen tussen de gebruikershandleiding en het programma. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit ook meteen het enigste minpuntje is wat ik heb kunnen ontdekken! Het programma zelf maakt namelijk alles weer dubbel zo goed!

Na de installatie (wat overigens vlekkeloos verliep) hebben we ons eens een middagje vermaakt met Music Maker Techno & Trance edition. Zodra je het programma voor de eerste keer opstart krijg je een voorbeeld van een zelfgemaakt nummer met een videoclip. Je kan zo precies zien hoe het er ongeveer aan toe gaat en hoe alles in elkaar zit. Als je een nieuw arrangement begint heb je totaal 32 sporen tot je beschikking. Dit wil zeggen dat je in totaal 32 verschillende instrumenten/muziekbestanden etc… kan toevoegen aan jou mix, dit is inclusief de clip die minimaal één spoor vereist. Music Maker Techno & Trance is (hoe kan het ook anders) bedoeld om trance, dance en techno muziek in elkaar te mixen. De verschillende melodieën, basses, drums, stemmen etc… zijn onderverdeeld in zeven subcategorieën, namelijk:

Drums
Hier vind je alle drums die je, je maar kan bedenken.

Bass
Hier vind je voornamelijk basses en dergelijke, zowel apart als in een bepaalde maat.

Harmony
Hier vind je alle melodietjes die onderverdeeld zijn in vier tonen en/of melodietjes. Zowel elektronische gitaren, elektronische piano’s etc… zitten er allemaal bij!

Vocals FX
Hier vind je allerlei stemmen van vrouwenstem tot het gegil van een robotstem. Ook vind je hier wat effecten zoals ontploffingen en een flinke bass.

Video_Techno
Dit menu gebruik je voornamelijk voor het maken/editen van je videoclip. Je vind zowel gelikte animaties en strobes als dansende schoonheden :)

Effecten
Dit spreekt eigenlijk voor zichzelf, hier vind je alle effecten zoals vervormingen, echo’s, bepaalde ruimtes creëren etc…

De sporen zijn verdeeld in blokjes waarin je de stukjes muziek/melodie in plaatst. Zo zal een drum bijvoorbeeld maar één hokje groot zijn, terwijl een melodie bijvoorbeeld wel vier hokjes breed is. Als je een sample (stukje muziek) wilt plaatsen kan je er één maal op drukken om het te horen, mocht dit je bevallen dan kan je het blokje naar het betreffende spoor brengen. Het is een kwestie van leuke samples bij elkaar zoeken en op een goede plek plaatsen zodat het geheel lekker klinkt. De samples kan je na het plaatsen op een spoor trouwens geheel aanpassen, zo kan je bijvoorbeeld het volume verhogen of verlagen, het ritme veranderen, een nagalm eraan toevoegen, achterstevoren spelen en ga zo maar door! Mocht je klaar zijn met je eigen hit te maken dan is het tijd om alles netjes af te werken. Zo kan je met de equalizer de toonhoogte aangeven, zo kan je bijvoorbeeld de bassen hoog zetten en de hoge tonen extra hoog etc… met de mixer kan je bijvoorbeeld per spoor nog wat elementen aanpassen zoals het volume, pan, reverb etc… als dit allemaal gedaan is ben je klaar voor je videoclip!

Voor een videoclip gebruik je minimaal één van de 32 sporen, om een beetje gelikte clip te maken gebruik je er minimaal al twee! Je kan namelijk twee beelden door elkaar mixen. Zo kan je bijvoorbeeld een filmpje pakken van een lege discozaal, dit is natuurlijk niet spectaculair, totdat je er een blondine in laat dansen! Je kan de twee filmpjes door elkaar heen laten gaan, dan krijg je een ghost effect (2 beelden door elkaar heen) of je kan bijvoorbeeld de danseres op de voorgrond laten dansen en het filmpje van de discotheekzaal erachter laten draaien, zo krijg je een mooi perspectief. Nu dit gedaan is kan je, je mix opslaan in een speciaal bestand (AVD) dat enkel maar door Music Maker Techno & Trance edition kan worden gelezen. Je kan je muziek echter ook opslaan als een .WAV bestand (zonder clip) en met clip kan je het geheel opslaan als een .AVI bestand. Als laatste heb je ook nog de mogelijkheid om je clip op internet te plaatsen (server van Magix) de clip en de muziek word dan wel zodanig gecomprimeerd dat de muziek iets blikkerig aanhoort en de clip met 2 a 3 frames per seconden draait. Dit moet wel aangezien een normale muziekclip al zo’n 60 mb in beslag neemt. Maar het is zeker een goede zet van Magix om het zo aan te pakken, aangezien je nu niet zelf voor webspace (ruimte op internet) hoeft te zorgen.