Gameplay (2)

Deze aaneenschakeling van momenten laten zien hoe goed over alle onderdelen van de gameplay is nagedacht. Het loopt allemaal naadloos in elkaar over en laat zien dat je te voet helemaal niet kansloos hoeft te zijn tegen de grote Titans. Hoe vaker je speelt, des te beter je de maps in de gaten krijgt en deze in jouw voordeel kunt gebruiken. Af en toe lijkt het wel een freerunner-game met het walljumpen, wat overgaat in een zipline en afgerond wordt met een double jump bovenop de Titan van een tegenstander.

Iedereen kan dit op de manier doen zoals hij of zij dat wil. Als snipper ren je dankzij de onzichtbaarheid van plek naar plek en iemand die van close-combat houdt kan kiezen voor extra snelheid of een boost voor het leven. Die persoon kan de keuze maken om zijn onzichtbaarheid in te ruilen voor een device waarmee tegenstanders door muren zichtbaar worden.

Ben je meer van de Titan-gevechten, dan is het slim om op zoek te gaan naar de AI-gestuurde tegenstanders. Deze zijn niet lastig te doden en zijn eigenlijk bedoeld om je timer sneller de nul te laten bereiken. Vooral aan het begin van een match kan het in je voordeel werken om snel een aantal AI-gestuurde tegenstanders uit te schakelen, zodat je snel een Titan in kunt zetten.


Ook hier krijgen de spelers een aantal verschillende opties. Een Ogre is de beste optie als het gaat om verdedigen. Deze Titan kan vaak in de verdedigende modus een aanval op een capture point in Hardpoint Domination afslaan. Dit gaat wel ten koste van de mobiliteit.

De Stryder is het tegenovergestelde. Deze Titan beweegt sneller en kan dus makkelijker ontsnappen als het even iets te hectisch wordt. De mogelijkheid om Titans jou te laten volgen of één positie te blijven verdedigen laat je continu nadenken over je volgende acties. Gedurende het spelen ontgrendel je steeds nieuwe uitrusting en kun je lekker variëren met verschillende loadouts. Ook is dit afhankelijk van op welke van de 14 maps je speelt. Respawn heeft hierbij gezorgd voor een goede mix tussen open en volgebouwde omgevingen.

Dan zijn er nog de burn cards. Deze kaarten kun je eenmalig inzetten en geven je kleine aanpassingen en voordelen tijdens één speelbeurt, tot je dood bent. Dit varieert van een snelheidsboost tot tijdelijke beschikking over nog niet ontgrendelde wapens, of zelfs direct een Titan. EA heeft gelukkig geen microtransacties in de game verplicht. Dat had het met de burn cards zeker kunnen doen. Nu krijg je continu nieuwe kaarten, het heeft dan ook vrijwel geen nut om ze achter te houden voor een later moment.