, ,

The Game

In de gameplay van het spel is er niks gewijzigd. Ik heb een klein uurtje ervaring met de Playstation 3-versie van dit spel, maar ik kan geen verschillen ontdekken, behalve dat ik het met de muis en toetsenbord makkelijker vind schieten. Het rijden met de auto is met een controller weer makkelijker, want je kunt dan halfgas geven in plaats van direct volgas. Het is even wennen met autorijden, maar na verloop van tijd rijd je alsof je Schumacher bent. Het autorijden is lastig voor de beginneling, want je bent vrijwel verplicht om met muis en toetsenbord te rijden. De cam achter de auto draait niet zo snel mee waardoor je deze dus handmatig moet bijstellen. Voor meer inhoudelijke informatie over het spel kun je de Xbox 360 GTA IV-review op Techzine lezen.

Waar Rockstar erg trots op is, is dat de graphics zijn verbeterd in vergelijking met de console-versies. Ik kan ze hierin gelijk geven, maar dan moet je ook een erg dure pc hebben, want de pc-versie vraagt een flinke performance van je computer. Helaas moeten de meeste pc-gebruikers met een dualcore-processor de graphics op low/medium instellen, waardoor het spel er minder mooi uit ziet dan de console versie. Wat wel een voordeel is in vergelijking met de console-versie is dat je de "draw distance" kunt aanpassen. Dit zorgt ervoor dat je verder kunt kijken. Zie hieronder een screenshot van het spel op hoog detail en daarnaast een screenshot van de Playstation 3 versie.

Veranderingen

Wat is er nu verbeterd/veranderd ten opzichte van de console versie? Zoals je hierboven kunt zien zijn de graphics flink verbeterd, maar er zijn nog meer verbeteringen. Er is een video-editor toegevoegd. Hiermee kun je je gemaakte filmpjes bewerken en zo een echte film maken en deze weer delen met anderen. Hieronder een video van wat er allemaal mogelijk is met de video editor:

De multiplayermodi van de pc-versie bieden nu plaats aan 32 spelers in plaats van de zestien spelers die tegelijkertijd in een multiplayer-potje op de console kunnen spelen. De grote maps van GTA IV komen zo beter tot zijn recht, want je hoeft nu minder ver te rijden/lopen om iemand neer te schieten.

Problemen??

Ja, er zijn na de release flink wat problemen met het spel gemeld door diverse gamers. Voor zo’n grote release had ik voor dit spel wat minder problemen verwacht bij de release, maar Rockstar is snel en heeft al een patch klaar. Deze patch is inmiddels uit en helpt veel problemen uit de wereld.

Toch heb je voor het spel echt een pc nodig die gelijkwaardig of beter is dan de aanbevolen systeemeisen, want met mijn pc krijg ik het spel niet geheel soepel. Dit vind ik erg jammer van het spel aangezien mijn pc toch ruimschoots aan de minimale systeemeisen voldoet. Ik hoop dat Rockstar ook deze problemen verholpen krijgt.