,

Intro & Gameplay

Intro

King’s Bounty: The Legend is een turn-based RPG. Deze zie je steeds minder en de vraag is dan ook of het tegenwoordig nog wel realistisch is om een dergelijke game uit te brengen tussen al het realtime next-gen geweld. In King’s Bounty kies je uit één van de drie beschikbare klassen, de Warrior, Mage of Paladin. De Warrior krijgt bonussen voor zijn leger, de Mage is goed met spells en de Paladin is een mix van beiden. Je vecht echter nooit met deze klasse, je huurt namelijk een leger in om voor je te vechten.

Legers

Je vecht dus niet zelf, maar met behulp van legers. Dit is even wennen, zeker als je verwacht dat je een personage onder je hoede krijgt en die uit kan werken tijdens het spelen. Je kunt op diverse plaatsen in de spelwereld legers inhuren. Dit varieert van simpele boeren, boogschutters of ridders tot monsters als slangen, demonen of skeletten. Je huurt deze legers in tegen een flinke vergoeding. De hoeveelheid troepen die je in kunt huren hangt af van de hoeveelheid Leadership die je hebt. Hoe meer Leadership, hoe meer troepen je in kunt huren. Aanvankelijk begin je met zwakke, goedkope troepen, maar later in het spel zul je steeds sterkere (maar ook duurdere) troepen kunnen inhuren.

Spelwereld

Je kunt als speler vrij rondhuppelen in een behoorlijk grote spelwereld. Dit gebeurt allemaal in realtime en je bent vrij om te gaan en staan waar het pad het toelaat. Tijdens het ontdekken van de spelwereld kom je diverse personages tegen die je queestes geven, vind je gebouwen waar je troepen kunt huren en kun je items vinden. Er lopen natuurlijk ook vijandelijke legers rond, deze variëren in sterkte en omvang. Zo is het ene leger erg makkelijk te verslaan met jouw troepen, maar is het andere leger onverslaanbaar. Dit kan je oplossen door deze legers te ontwijken en pas later als jouw leger gegroeid is en sterker is het gevecht aan te gaan.

Gevechten

Als je eenmaal het gevecht aangaat met een leger, dan schakelt het spel over naar de Battle-mode. Hierin kun je eerst je troepen rangschikken op het speelveld, waarna je begint met het gevecht. Je zult per beurt met elk onderdeel van jouw leger één actie kunnen uitvoeren. Dit varieert van verplaatsen over het speelveld, het casten van een spell of het aanvallen van een vijand. Nadat jouw acties gedaan zijn, zal de tegenstander zijn acties uitvoeren. Daarna ben jij weer aan de beurt. Zo kun je per ronde een aantal aanvallen, spells of verplaatsingen uitvoeren. Het doel is uiteindelijk de tegenstander uit te roeien en aan jou de taak om dit met zo min mogelijk verliezen te realiseren.

Rage & Love

Wat later in het spel zul je de beschikking krijgen over een Rage Casket. Dit is een trukendoos waarin vier wezens gevangen zitten, die je door middel van spells kunnen helpen tijdens gevechten. Door gebruik te maken van een spreuk van één van deze Rage Spirits zal hij sterker worden, en zodoende worden de Spirits die jij gebruikt steeds sterker en effectiever.

Ook kan je op een gegeven moment zelfs trouwen! Er zijn diverse vrouwelijke karakters in het spel waarmee je kunt aanpappen en uiteindelijk kunt trouwen. Dit heeft als voordeel dat je wapens en andere items aan je vrouw kunt geven die jouw leger een bonus geven. Ook zal je vrouw op een gegeven moment over kinderen beginnen en binnen no-time heb je ineens vier kinderen! Deze geven ook allemaal een bonus (denk aan +10 procent mana, +10 procent Leadership, +1 Attack enzovoorts). Je kunt gelukkig ook van je vrouw af als je dat zou willen, maar dan vertrekt ze wel met de kinderen en verlies je de bonussen.