Beter beeld en geluid

Deze Surface Laptop 3 heeft een prettig 15-inch 201ppi scherm met een resolutie van 2496×1664 pixels en toont haarscherpe plaatjes met levendige kleuren. De door ons met de Spider 5 Elite van Datacolor gemeten kleurruimte bedraagt sRGB 98% en AdobeRGB 73%. Ondanks dat deze waarden zeker niet slecht zijn, hadden we van dit flagship notebook van Microsoft heel stiekem net even een beter resultaat verwacht. We ervaren, zeker vergeleken met klassegenoten, een redelijk hoge backlit bleeding vanaf de onderzijde van de display. Bij normaal gebruik valt dit door de donkere taskbar van Windows niet heel erg op, maar bij een effen scherm kan dit door een enkeling als storend worden ervaren.

Camera en microfoons zijn bovenin het scherm geïntegreerd

Voor het gebruiken van de spraak assistent en het voeren van goed verstaanbare conversaties via Skype of andere communicatie tools heeft Microsoft gekozen voor twee zeer gevoelige far-field studio microfoons. De Omni-sonic luidsprekers met premium Dolby Audio zijn blind geïntegreerd in de vlakken links en rechts naast het toetsenbord. Ondanks deze niet van een rooster zijn voorzien is de geluidskwaliteit prima. Conversaties zijn uitstekend te volgen en muziek klinkt, al kan je dit natuurlijk met een klein korreltje zout nemen, redelijk muzikaal.

De ontwerpers van Microsoft hebben de camera van de Laptop 3 bovenin het scherm geplaatst zodat de beeldhoek niet zorgt voor gênante beelden van onderkin of neusgaten. Deze lichtsterke 720p F2.0 HD-camera camera heeft HDR ondersteuning en is voorzien van gezichtsherkenning die het subject volgt als een havik. Deze camera is geschikt voor 3D gezichtsherkenning via Windows Hello. In combinatie met de Instant On functionaliteit wordt de gebruiker in een fractie van een seconde herkend en het authenticatie proces afgerond nog voordat de gebruiker de display volledig heeft opengeklapt. Bovendien is de laptop optimaal beveiligd met firmware TPM, waarmee gegevens optimaal beschermd zijn.