, ,

De ION in gebruik

In gebruik

Surfen, je e-mail checken en het schrijven van een verslagje gaat allemaal uitstekend op dit apparaat. Sterker nog, dankzij de dualcore-processor met hyperthreading is de ION 330HT-BD waarschijnlijk sneller dan de gemiddelde office-pc. Hierdoor is het een uitstekende instap-pc of office-pc indien je niet zoveel ruimte thuis hebt. Tijdens het testen heb ik gebruik gemaakt van Windows 7 Ultimate 32-bit. De gebruikte drivers hebben versienummer 195.62.

HD-content afspelen

Deze kleine nettop speelt 1080p H.264 content zonder mokken af, mits DXVA ingeschakeld is. Hieronder zie je het verschil:

Op het bovenste screenshot is te zien dat de processor alles moet doen als DXVA uitgeschakeld is. Hierdoor stottert het beeld behoorlijk. Op de onderste screenshot is DXVA wel ingeschakeld en helpt de GPU een handje mee. De weergave is daardoor vloeiend. In het GPU-z-scherm kun je zien hoe zwaar de video-engine belast wordt. Windows Media Player speelt echter niet alle formaten af. Voor het afspelen van bijvoorbeeld het .MKV-formaat, een populair videoformaat, is Media Player Home Classic een interessante keuze. Deze applicatie biedt veel mogelijkheden en is eenvoudig in gebruik.

Als je trouwens een film gebruikt met een afwijkende codec die geen gebruik kan maken van de hardware-acceleratie van de 9400M, dan kom je van een koude kermis thuis. Zo vergen HD-Flashfilmpjes op YouTube veel rekenkracht van de processor, waardoor ze erg stotteren. Op het moment is 10.0.42.34 de gangbare Adobe Flash versie. Je kunt wel versie 10.1 downloaden, die ondersteuning biedt voor hardware-acceleratie, maar deze versie is nog in een bèta-fase. Wil je dus dat alles gewoon ondersteund wordt en soepel loopt, neem dan een iets krachtiger (zelfgebouwd) systeem waarvan de processor capabel is om alles zelf te berekenen.

Films kijken

Ook Blu-ray films draaide het systeem goed af. Je moet hiervoor echter wel software voor aanschaffen. Op de driver-cd staat een trial van PowerDVD, die je voor 30 dagen kunt gebruiken. Het menu hiervan reageert wel langzaam en het laden van de software duurt even, maar als je de film eenmaal gestart hebt draait de film prima.

De afstandsbediening werkt ook erg goed. Na de drivers geïnstalleerd te hebben werkte hij meteen en ging het zappen door Windows Media Center erg soepel. Zoals gezegd is hij is niet te zwaar en de knoppen voelen goed aan.

Games

Je hoeft van dit systeem niet te verwachten dat hij de nieuwste games goed kan afspelen, ondanks dat de GPU en de CPU toch wel redelijk nieuw zijn. Een eenvoudige game als Battlefield Heroes, The Sims en Trackmania Nations zijn prima te spelen. Voor de meeste spellen geldt echter dat je bij een lagere resolutie prima uit de voeten kan met dit systeem.

Benchmarks

Ter informatie heb ik nog een aantal benchmarks uitgevoerd op het systeem, hieronder de resultaten

SPI