Multiplayer & mechanieken
Multiplayer
AvP beschikt over een uitgebreide online multiplayer. Het spel moet het hier dan ook van hebben aangezien de singleplayer je niet al te lang zoet zal houden. Er zijn zeven verschillende gamemodussen, waaronder Survival, en acht speelomgevingen. De maps verschillen in grote, max aantal spelers en beschikbare gametypes. In twee omgevingen kunnen er tot 18 spelers tegelijk spelen, waar andere maps een limiet van 8 spelers meegekregen hebben. Beschikbare gametypes zijn Survival, Deathmatch, Predator Hunt, Species / Mixed Team Deathmatch, Infestation en Domination. Wat betreft het aantal gametypes, de verschillende speelstijlen en het aantal maps valt er niet veel te klagen. De multiplayer voelt anders aan als de singleplayer, niet alleen de omgevingen zijn anders, maar ook het feit dat je niet meer tegen de matige AI uit de singeplayer speelt komt het spel ten goede.

De rassen zijn uitermate slecht gebalanceerd. Als een Marine stil staat is hij door 1 shot, waar een Marine de vijand vol moet pompen met kogels, van de Predator zijn plasmarifle te doden. De Alien biedt meer weerstand, maar aangezien die het moet hebben van zijn melee-aanvallen en dan een makkelijk doelwit is voor de plasmarifle en de Predator ook over vergelijkbare melee-aanvallen beschikt wordt het ook voor de Aliens lastig om de Predator bij te benen. Komt je als Predator toch een in lastige situatie terecht, bijvoorbeeld tegen meerdere vijanden, dan springt je toch gewoon weg? De Marine kan hem vervolgens niet achtervolgen en ook voor de Alien wordt het door de slechte mechanieken lastig gemaakt.

Predator Oppermachtig !
Combat- en knoppen-systeem & Mechaniek
Nu komt het! De mechanieken zorgen ervoor dat het spel een 6,5 krijgt waar het een 8 had kunnen zijn. Het concept is prachtig alleen de uitwerking is belabberd. Het zou toch locht zijn, zoals we dat in Brabant zeggen, dat je in een grote open speelomgeving een massaal gevecht tussen Aliens, Predator en Marines kan naspelen. De Stealth ‘Predator’ Assassin (Rawrr!) die het overzicht bewaard om een gecoördineerde aanval uit te voeren. Supersnelle Aliens, lopend over muren en plafonds, die afgezonderde humans het leven zuur maken met ‘Hit & Run’-tactieken. En de Marines die, in groepen, aanvallen af weren en proberen hun broek droog te houden.
Jammer dat dit niet het geval is. Zoals eerder al aangegeven zijn de rassen slecht gebalanceerd. Vooral het besturen van een Alien word je uitermate lastig gemaakt. Af en toe loop je zo een muur om en vervolgens ondersteboven over het plafond te rennen, een andere keer moet je eerste ’n seconde een knop inhouden voordat er ook maar iets gebeurd. Met dank aan de camera weet je af en toe niet waar je vandaan komt, waar je bent of waar je heen gaat. Wel heb je midden in je scherm een indicator die aangeeft of je zijwaarts of ondersteboven aan de muur geplakt zit, een zwakke poging om de falende camera te compenseren.
Mijn persoonlijke mening is dat Rebellion meer aandacht had moeten besteden aan de mechanieken. Ik moet het eerste spel waarin first person melee combat goed uitgewerkt is nog spelen, om maar een excuus voor Rebellion te verzinnen. Het was beter geweest als er meer tijd in het balanceren van de rassen en in de mechanieken gestoken was en desnoods minder gametypes, geen leaderbord en geen singleplay campaign voor de Alien. Jammer.
Achja, als het schip gezonken is weet iedereen hoe ze gered had kunnen worden.