Introductie

Als er een onderdeel aan smartphones is waarbij Nokia graag als de toonaangevende partij gezien wil worden, dan is het wel de camera. De afgelopen jaren hebben we veel Windows Phones van de Finse fabrikant gezien waarbij de camera hét verkooppunt moest zijn en vaak was dat ook terecht. Techzine verkoos de Nokia Lumia 920 eind mei bijvoorbeeld nog tot de beste telefoon op het gebied van camera’s.

Nu is het echter tijd voor een nieuwe stap met een 41 megapixel-camera die in de Nokia Lumia 1020 is geplaatst. Eigenlijk is het een stap die Nokia opnieuw zet, want de Finnen introduceerden iets meer dan een jaar geleden al de Nokia 808 PureView (review) waarin eveneens een 41 megapixelsensor aanwezig was. Die telefoon was echter voorzien van een flinke uitstulping op de achterkant van het toestel waar de camera zat. Ook het inmiddels zo goed als uitgestorven Symbian als besturingssysteem was wat dat betreft een miskleun, hoe goed de camera ook was.

Met de Lumia 1020 neemt Nokia beide bezwaren zo goed mogelijk weg. De telefoon is in vergelijking met de 808 PureView bijvoorbeeld bijna 35 procent dunner en voorzien van het veel intuïtievere Windows Phone als besturingssysteem. Nokia hoopt met de Lumia 1020 vooral de camera-gekke mensen over te kunnen halen, voor anderen die een high-end model met Windows Phone willen hebben is er natuurlijk nog altijd de veel scherper geprijsde en uitstekende Lumia 925 (review) die ook onlangs in België en Nederland werd uitgebracht.

Nokia moet de concurrentie aangaan met verschillende andere fabrikanten. Onlangs passeerde de Samsung Galaxy S4 Zoom (review) al de revue en we verwachten binnen afzienbare tijd ook de Apple iPhone 5S en de Sony Xperia Z1. Tegen die tijd wordt het weer tijd voor een algemeen artikel waarin onder andere deze smartphones het tegen elkaar op moeten nemen op het gebied van fotografie.

Model Prijs
Samsung Galaxy S4 Zoom (review) 435 euro
Nokia 808 PureView (review) 560 euro
Sony Xperia Z1 650 euro
Nokia Lumia 1020 660 euro
Apple iPhone 5S 699 euro (verwachte prijs)

De Nokia Lumia 1020 is duurder dan vrijwel alle andere smartphones die op het gebied van de camera wat bijzonders doen. De Samsung Galaxy S4 Zoom is wellicht de grootste concurrent op het gebied van fotografie, aangezien dit de enige smartphone met een zoomlens is. De iPhone 5S valt ook onder de bijzondere telefoons, onder andere vanwege de unieke dubbele flitser die zich qua kleur aanpast aan de scène.

Nokia heeft de Lumia 1020 een adviesprijs van 699 euro gegeven voor onze regio. De smartphone is in onze prijsvergelijker op het moment van schrijven al voor een iets lagere prijs van 660 euro terug te vinden.