Applicaties van Nokia

Android-fabrikanten kunnen het besturingssysteem tot in detail naar eigen smaak aanpassen en dat is een goede methode om je als merk te onderscheiden van de concurrentie. Bij Windows Phone ligt dat anders, fabrikanten kunnen het besturingssysteem nauwelijks wijzigen en moeten op een ander gebied het verschil maken. Nokia heeft dat zonder twijfel het meest serieus genomen en ontwikkelde een keur aan eigen applicaties voor de Lumia-toestellen. Recentelijk kwamen er overigens alsnog ook een aantal wijzigingen binnen Windows Phone aan te pas.

Applicaties en toepassingen in de vorm van Data Sense, Smart Cam, PhotoBeamer en Glance Screen zijn al in het artikel over de Nokia Lumia 925 besproken. Voor die apps verwijs ik je graag door naar deze pagina. Over Angry Birds Roost, Creatieve Studio en Nokia Care lees je meer in de recensie van de Lumia 920.

Nokia Pro Camera

Op de Lumia 1020 wordt één nieuwe applicatie geïntroduceerd en dat is dus Nokia Pro Camera, deze app is overigens wel ook bruikbaar op de Lumia 920 en 925. Als je de fysieke sluiterknop van de telefoon indrukt, start deze applicatie automatisch op. Bij alle andere Windows Phones wordt de standaard Camera-app van het besturingssysteem opgestart. Vanwege de extreme focus op de camera ligt dat bij de Lumia 1020 echter anders en dat is maar goed ook. Wel kan je dit wijzigen naar de standaard-app of Nokia Smart Cam.

Met Pro Camera kan de eigenaar van de Lumia 1020 een scala aan eigenschappen van de camera aanpassen, al kan je alles natuurlijk ook op automatisch laten staan. Wat je kunt aanpassen is de belichting, focus, ISO-waarde, sluitertijd en witbalans, waar je bij andere toestellen slechts een aantal van deze instellingen kan aanpassen. Ook zijn de instellingen een stuk uitgebreider op de Lumia 1020, zo zijn de waardes ruimer en heb je meer keuze dan bij andere toestellen.

Bij het maken van een foto wordt er standaard ook een foto van 5 megapixel opgeslagen, welke makkelijker te delen is via sociale netwerken. De foto’s van 34 megapixel wegen bijvoorbeeld 10 tot 15MB terwijl de verkleinde variant maar zo’n 2MB inneemt. Als je je foto’s graag wilt delen is die verkleining dus zeker geen overbodig luxe.

Met verschillende boogvormige lijnen op het scherm kan de gebruiker de eigenschappen van de camera aanpassen. Op zich is dit een voldoende intuïtief systeem. Met gebruik van twee vingers is het mogelijk om in en uit te zoomen. Zeer bijzonder hierbij is dat het na het schieten van de foto zelfs mogelijk is om desgewenst toch weer verder uit te zoomen als je tijdens het maken van de foto had ingezoomd.