2min

Tags in dit artikel

, ,

Dat er een betaaldienst van Google aan zat te komen wisten de meesten al, alleen de naam en de precieze details ontbraken nog. Maar met de introductie van de nieuwe dienst zijn ook die vragen weggenomen, Google’s betaaldienst heet Google Checkout.

Met Checkout wil Google het online betalingsverkeer vergemakkelijken, het systeem werkt daarom ook vrij gemakkelijk. Online winkels kunnen kunnen Google Checkout in hun website integreren, door de service als betaalmethode aan te bieden. Als consumenten gebruik maken van Checkout betaalt de verkoper twintig dollarcent per transactie plus nog 2,2 procent van de verkoopprijs.
Bedrijven die via Google’s advertentieservice AdWords adverteren hebben daar overigens een voordeel op, want die betalen niets voor transacties die tot tien keer de waarde van hun AdWord uitgaven hebben. Als AdWord gebruikers ook Checkout gebruiken krijgen ze een icoontje bij hun advertenties, zodat je meteen kan zien of die winkel Checkout gebruikt.

Bij een verkoop zijn er natuurlijk altijd kopers en Checkout is voornamelijk bedoeld om het voor hen makkelijker te maken meerdere transacties op het internet te doen en te volgen. Mensen kunnen zich registreren op Checkout.google.com en vervolgens hun adres- en creditcardgegevens invullen. In de online winkel kunnen ze dan met praktisch één muisklik een aankoop doen, Google Checkout regelt de rest.
"Als ik vijf dingen koop van vijf verschillende verkopers, dan moet ik nu vijf verschillende formulieren invullen. Per formulier ben ik zo drie tot vijf minuten kwijt, maar Google Checkout maakt daar een einde aan", aldus Salar Kamanger van Google.

Het systeem achter Checkout is hetzelfde als het systeem waarmee betaalt kan worden voor premium services van Google Earth, Google Video en Picasa Web. Het feit dat Checkout gekoppeld wordt aan AdWords betekent echter niet dat Google gaat registreren welke zoekwoorden tot aankopen leiden. Daarmee zou het bedrijf haar AdWords systeem wel flink kunnen verbeteren en ook het nieuwe cost-per-action advertentiesysteem kunnen aanvullen. Google sluit echter niet uit dat dit in de toekomst alsnog gaat gebeuren.

Het systeem is gisteren van start gegaan en in tegenstelling tot de meeste nieuwe services van Google is er bij Checkout geen bétafase. De nieuwe service is zoals gezegd te vinden via Checkout.google.com.