2min

Apple is de minst milieuvriendelijke computerbouwer, terwijl Lenovo juist het meest milieuvriendelijk te werk gaat. Dat zijn de conclusies van de ‘Guide to Greener Electronics (GGE), die Greenpeace vandaag heeft vrijgegeven.

De GGE bekijkt of bedrijven actie ondernemen om het gebruik van gevaarlijke materialen in hun producten of productieproces terug te dringen en of er een goed recyclingprogramma is opgezet. Op die punten doet het Chinese Lenovo het best, het bedrijf scoorde acht uit tien punten. Greenpeace prijst het bedrijf wegens het feit dat het een fasering heeft opgesteld om te stoppen met het gebruik van gevaarlijke materialen en tevens is Lenovo het eerste bedrijf dat een wereldwijd recyclingprogramma heeft opgezet. Verder doet Lenovo er heel veel aan om zich te conformeren aan de wetten en eisen die gesteld zijn om de volksgezondheid en natuur te beschermen.


Zaken die bij Apple ver te zoeken zijn, zo oordeelt het rapport. Zo zou het bedrijf nauwelijks goede recyclingplannen . Tevens zou de fasering om het gebruik van materialen als gebromeerde vlamvertragers (BFR’s) en Polyvinylchloride (PVC) terug te dringen niet duidelijk zijn. Het bedrijf scoort daarom slechts 2,7 uit tien punten. Greenpeace rekent het bedrijf hard aan dat het nauwelijks iets aan haar plannen heeft gewijzigd sinds de eerste GGE in augustus 2006 uitkwam. "Het is verrassend dat een bedrijf dat claimt de beste te zijn in productdesign onder aan de lijst bungelt. Terwijl andere bedrijven sinds de vorige GGE flink vooruitgang hebben geboekt, heeft Apple niets ondernomen", aldus het rapport van Greenpeace.

Ook LG en Sony krijgen er in het rapport van langs, Greenpeace beschuldigt de bedrijven ervan er een dubbele agenda op na te houden. Zo dragen beide bedrijven openlijk uit dat ze het ermee eens zijn dat fabrikanten verantwoordelijk zijn voor de afvalverwerking van hun eigen producten, wanneer deze door de consument worden weggegooid. Maar tegelijkertijd maken de bedrijven ook deel uit van een coalitie die zich in Amerika sterk maakt voor een soort verwijderingsbijdrage voor consumenten en minder verantwoordelijkheid voor de fabrikant. Greenpeace kende de bedrijven daarom één strafpunt toe, waardoor Sony op vier en LG op 3,6 uitkomt.

Onder de ‘groene’ bedrijven bevinden zich naast Lenovo ook Nokia (7,3), Sony Ericsson (7,0) en Dell (7,0).