2min

Google gaat een aantal functionaliteiten van mobiele diensten integreren in desktops. Het gaat onder meer over de spraakgestuurde zoekmachine Google Voice Search en het nog experimentele Google Goggles. Daarnaast gaat het de eerste zoekresultaten in Google voortaan preloaden zodat je sneller naar een bepaalde website kan surfen.

Dat maakte Google gisteren bekend op haar blog. Volgens Google is het zoekverkeer op mobiele telefoons de afgelopen twee jaar vervijfvoudigd. Deze groei vertoont dezelfde lijn als de ontwikkeling van het zoekverkeer op desktops.

Een van de belangrijkste groeifactoren is de mobiele dienst Google Voice Search. Hiermee hoef je simpelweg alleen nog maar een zoekopdracht uit te spreken. Deze dienst is immens populair: het afgelopen jaar is het zoekverkeer voor deze dienst verzesvoudigd. Dat betekent dat dagelijks ongeveer twee jaar aan zoekopdrachten wordt ingesproken.

Google gaat deze dienst, die momenteel alleen nog maar in het Engels beschikbaar is, integreren in haar eigen webbrowser Google Chrome. Je hoeft dan alleen op het microfoon-icoontje te klikken en een zoekopdracht uit te spreken.

Naast Google Voice Search zal ook Google Goggles in de toekomst op desktops verschijnen. Met dit programma kunnen gebruikers met hun telefoon een foto maken en vervolgens een zoekopdracht uitvoeren om meer informatie over het gefotografeerde voorwerp of locatie te vinden. Met behulp van Search by Image kunnen gebruikers foto’s uploaden. De zoekmachine geeft vervolgens informatie over de afbeelding. Bijvoorbeeld erg handig als je ergens een foto van hebt gemaakt en je bent vergeten wat het ook al weer was.

Daarnaast maakte Google op haar blog kenbaar dat ze verder werkt aan Google Instant. Hiermee verschijnen zoekresultaten op je scherm zonder op de Enter-toets te drukken. De functionaliteit zal binnenkort worden uitgebreid naar Google Images.

Tenslotte presenteerde het bedrijf Instant Pages. Dit stukje software zorgt ervoor dat de eerste zoekresultaten op de achtergrond worden ingeladen zodat de website direct beschikbaar is als de gebruiker op een link klikt. Websites worden hierdoor nog sneller geladen dan aanvankelijk het geval was. Of webmasters en uitgevers hier heel blij van worden zal nog moeten blijken.