1 min

Google heeft zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt en daaruit komt naar voren dat de internetgigant wederom een goed kwartaal heeft gedraaid. De winst steeg met maar liefst 41 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder tot 4,8 miljard dollar.

Google heeft weinig reden tot klagen, het vierde kwartaal was wederom een stuk beter dan het vierde kwartaal een jaar eerder. Ook de omzet steeg met 15 procent tot 18,1 miljard dollar.

Toch is er reden voor bezorgdheid, de prijs voor een gemiddelde advertentie is wederom gedaald met 3 procent. Het kwartaal hiervoor was er een daling zichtbaar van 2 procent. De reden voor de daling is dat het internetverkeer zich verplaatst van de desktop- en laptopcomputer naar mobiele apparaten, voornamelijk naar smartphones. De vraag naar reclame op smartphones is echter veel minder waardoor die tarieven ook lager liggen.

Daarnaast is Facebook enorm sterk op de markt van mobiele advertenties en daar heeft Google last van. Het afgelopen jaar verzorgde Google 41 procent van alle mobiele advertenties, een jaar eerder was dat nog 47 procent.

De cijfers werden enigszins teleurstellend ontvangen op de beurzen, aandeelhouders maken zich zorgen over de dalende prijs per advertentie.