2min

Inleiding

Geduld, veel geduld. Dat is wat fans van de games van Blizzard Entertainment moeten hebben. Ondanks dat de Amerikaanse spelontwikkelaar onder het Activision-label spellen uit brengt, de uitgever die nogal eens wordt beticht van het uitmelken van games, neemt Blizzard ruim de tijd voordat het met een nieuwe game komt.



Het is alweer twaalf jaar geleden dat Diablo II uitkwam, maar nog altijd kent de game een grote schare fans, wat bewijst dat Blizzard de hack&slash-formule aardig onder de knie heeft. Na al die jaren is de game op zowel grafisch als technisch gebied ingehaald door alternatieven als Titan Quest en Torchlight. In 2008 vond Blizzard het tijd om een nieuw deel van de succesvolle franchise aan te kondigen, waarna de fans met torenhoge verwachtingen uit konden kijken naar een nieuw avontuur waarin Diablo de wereld van Sanctuary wil verwoesten.

De ontwikkeling van de game begon uiteraard al jaren voor de aankondiging, wat niet zo vreemd is als je kijkt naar de grote van de wereld en de diversiteit aan speelbare personages waarbij ook nog eens de balans aanwezig blijft tussen de verschillende classes. Ook is er veel tijd gestoken in het grafische gedeelte van de game. Meerdere malen is het ontwerp herzien tot wat het nu is geworden, desondanks werd de nieuwe stijl niet bij iedereen even positief ontvangen. Blizzard zou te veel de World of Warcraft-kant op zijn gegaan en miste de eerste beelden de grauwe sfeer die de donkere setting van het verhaal zo goed wist te verbeelden, zoals dat in Diablo II wel het geval was.



Toch hield Blizzard voet bij stuk en voerde daarnaast nog een aantal grootschalige wijzigingen door. Eén daarvan heeft niet direct iets met de gameplay of graphics te maken, maar heeft wel grote gevolgen. Blizzard heeft namelijk gekozen voor een ‘altijd-online DRM-beveiliging’, om de strijd tegen piraterij en de misbruik van gemodde items, waar Diablo II behoorlijk last van had, tegen te gaan. Dit betekent dus dat je altijd een internetverbinding nodig hebt wil je Diablo III kunnen spelen. Een tweede nadelige bijkomstigheid ondervonden we bij de lancering van het spel, de servers hadden de grootste moeite met het verwerken van de toestroom van hongerige Diablo-fans, welke massaal nachtelijke openingen van gamewinkels bezochten om zo snel mogelijk aan het spel te beginnen. Niet iets dat je verwacht van een uitgevers die de grootste MMO ter wereld beheert. Nadat een aantal Blizzard-werknemers wat overuren hebben gedraaid kon de strijd met het oude kwaad eindelijk losbarsten.