Introductie

HTC heeft begin maart in Barcelona voorafgaand aan het Mobile World Congress zijn nieuwe vlaggenschip gepresenteerd, de HTC One M9. Het is de opvolger van de HTC One M8 (review) en voor de mensen die HTC een beetje volgen zal het geen verassing zijn dat de toestellen ontzettend veel op elkaar lijken. In deze review gaan we de nieuwe HTC One M9 uitgebreid aan de tand voelen.

Eerste even terug naar vorig jaar, toen kwamen we tot de conclusie dat HTC met de One M8 een vrijwel uitstekende smartphone had afgeleverd, alleen schoot het bedrijf ernstig te kort met zijn camerakeuze. Het koos toen voor een dual camera-opstelling aan de achterzijde, met een 4 megapixel ultrapixel camera in combinatie met een 2 megapixel camera. Deze twee camera’s werkten samen om de ideale foto te produceren, helaas bleek deze theorie in de praktijk lang niet zo goed te werken, de kwaliteit van de foto’s viel nogal tegen. Dit jaar maakt HTC die fout niet en kiest het voor een enkele 20,7 megapixel camera aan de achterzijde.

Links de HTC One M9 in het zilver/goud en rechts de One M8 in het Gun Metal Grey

Als we de HTC One M9 van dit jaar naast de One M8 van vorig jaar leggen dan zien we dat de toestellen eigenlijk zo goed als identiek zijn. Het spelletje zoek de zeven verschillen gaat niet lukken want verder dan vijf verschillen komen we niet.
  1. HTC heeft nu gekozen voor één in plaats van twee camera’s aan de achterzijde;
  2. De primaire camera was vorig jaar rond en nu is het een afgerond vierkant;
  3. De stand-by knop is verplaatst deze zit nu aan de rechterzijkant in plaats van de bovenkant;
  4. De volume-knop is gesplitst in twee aparte knoppen aan de rechterzijkant;
  5. De behuizing heeft aan de zijkant een extra randje gekregen.

Groot zijn de uiterlijke verschillen dus allerminst, voor veel consumenten zal het toestel overkomen als weinig vernieuwend en innovatief. Het toestel lijkt uiteindelijk als twee druppels water op zijn voorganger.

Aan de binnenkant heeft HTC wel het een en ander aangepast en deze verbeteringen zijn ook zeker de moeite waard. Zo is er gekozen voor de allernieuwste Snapdragon 810-chip met 3GB aan werkgeheugen en 32GB aan opslagcapaciteit. Dat is een flinke upgrade ten opzichte van vorig jaar. Wel denk ik dat HTC zich dit jaar in zijn vingers snijdt door wederom te kiezen voor een Full HD-scherm. Veel topmodellen op de smartphonemarkt zullen in 2015 beschikken over een Quad HD-schermresolutie van 2560 x 1440 pixels, de meerwaarde van deze extra pixels ten opzichten van 1920 x 1080 pixels (Full HD), is nog steeds niet bewezen. Het menselijk oog kan de extra pixels op een dergelijk klein scherm en de gebruiksafstand van een smartphone nauwelijks onderscheiden. Vanuit een marketingoogpunt biedt Quad HD wel veel meerwaarde en legt HTC het af. Hopelijk is dat het enige punt waarop de HTC One M9 teleur gaat stellen, daar valt namelijk prima mee te leven.

De HTC One M9 is sinds 27 maart verkrijgbaar in Nederland en België voor een adviesprijs van 749 euro. Daarmee is het vlaggenschip van HTC wel vrij prijzig aangezien de adviesprijs boven die van de Apple iPhone 6 en de Samsung Galaxy S6 ligt.