Met de lancering van de Samsung A3 en A5 smartphones, lijkt het erop dat Samsung eindelijk inziet dat plastic niet premium is. Daarom zijn beide modellen voorzien van een volledig metalen behuizing in plaats van (deels) plastic. Bovendien zijn beide modellen ook nog eens goed betaalbaar. Dat klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, en dat is het ook.

Om te ondervinden welke concessies Samsung heeft moeten doen om metalen smartphones te produceren tegen een relatief lage prijs, heb ik een volle week gewerkt met zowel de Galaxy A3 en A5. Ik heb beide apparaten gebruikt voor zowel typische zakelijke activiteiten als doorsnee huis-tuin-en-keuken taken. Denk hierbij aan mailen, documenten lezen en bewerken, apps installeren, muziek luisteren, spelletjes spelen en YouTube filmpjes bekijken.

De prestaties van de A3 en A5 heb ik gemeten door twee generieke systeembenchmarks te draaien en uiteraard grafische benchmarks. Natuurlijk is ook de accduur van het toestel niet aan de aandacht ontsnapt en heb ik hier de nodige tests op losgelaten. De schermkwaliteit heb ik vervolgens vastgesteld met behulp van professionele meetapparatuur. De kwaliteit van de camera’s is tenslotte bepaald door simpelweg meerdere foto’s te nemen onder verschillende omstandigheden.

Het unieke aan deze smartphones is, zoals eerder vermeld, de metalen behuizing, Samsung is eindelijk gestopt met het plastic en gebruikt nu meer hoogwaardige materialen. Beide toestellen vallen in het zogenaamde midrange-segment en daarin zijn smartphones met een metalen behuizing wel redelijk uniek. Toestellen met een prijskaartje van 250 tot 350 euro hebben meestal geen metalen behuizing. De vraag is of Samsung daardoor de beste koop heeft in deze prijsklasse, iets wat uit deze review zal moeten blijken.

Het verschil tussen de Galaxy A3 en de Galaxy A5 is overigens beperkt gebleven tot de schermgrootte, schermresolutie, hoeveelheid werkgeheugen en de primaire camera.

De Galaxy A3 en de Galaxy A5 zijn beide verkrijgbaar in het goud, wit, zilver en zwart, de prijs van de Galaxy A3 begint bij zo’n 250 euro en de Galaxy A5 bij zo’n 340 euro.