3min

Groot in sensoren

Een connected/zelfrijdende auto is niets zonder data, daarmee zeggen we waarschijnlijk niets wereldschokkends. Deze data zijn nodig om de auto in alle gevallen de juiste beslissingen te laten nemen. Als er voldoende data worden gegenereerd en geanalyseerd, dan kan de rol van de mens op termijn kleiner worden. Dat is volgens Bosch – bij monde van Dr. Rolf Bulander – ook hard nodig:
“Alleen al het feit dat 90 procent van de ongevallen door een menselijke fout wordt veroorzaakt, is reden genoeg om zelfrijdende auto’s te ontwikkelen.”
Uiteindelijk is het doel van Bosch om het aantal ongevallen/verkeersdoden te reduceren tot 0. Dat is een behoorlijk ambitieus doel, waarvoor in eerste instantie dus veel data nodig zijn. Deze data moeten natuurlijk ook ergens vandaag komen. Dat is waar de expertise van Bosch om te hoek komt kijken. Het bedrijf is namelijk een grote speler als het gaat om de ontwikkeling van zogeheten MEMS, oftewel Micro-Electro-Mechanical-Systems. Sinds 1995, toen men bij Bosch begon met de ontwikkeling van deze chips, heeft het bedrijf er al 7 miljard gemaakt. Dat maakt Bosch de grootste producent van dit type chip in de wereld. De laatste jaren is een sterke stijging zichtbaar, uiteraard door de toegenomen vraag naar sensoren.
Enkele voorbeelden van MEMS
De tweede M in het acroniem MEMS is cruciaal voor het begrijpen van wat dit nu eigenlijk voor chips zijn. Deze geeft aan dat er een mechanische, dus bewegende component in zit. Dit maakt een MEMS geschikt voor gebruik als een sensor. Tijdens een presentatie door de mensen van deze divisie die we tijdens ons bezoek kregen, werd duidelijk gemaakt dat er behoorlijk wat komt kijken bij het fabriceren van deze chips. Bosch heeft hiervoor zelfs in 2007 een volledig nieuwe technologie ontwikkeld waarmee gleuven in wafers ge-etst worden tijdens het productieproces. Deze technologie wordt DRIE genoemd, wat staat voor Deep Reactive-Ion Etching.

Zeker als het op zelfrijdende auto’s aankomt, spreekt het voor zich dat de sensoren (gyroscopen en accelerators) zo accuraat mogelijk moeten zijn. Het al dan niet juist kunnen ‘lezen’ van een specifieke richting kan immers het verschil tussen leven en dood betekenen. Airbags werken bijvoorbeeld ook op basis van data die wordt verstuurd door sensoren. Om de gevoeligheid van dit soort sensoren in perspectief te plaatsen, geeft men als voorbeeld een gyroscopische sensor die veranderingen kan registreren die worden genoteerd in femtometer. Een femtometer staat gelijk aan 10-15 meter.
De door Bosch zelf ontwikkelde DRIE-technologie
Sensoren in zelfrijdende auto’s moeten echt extreem nauwkeurig zijn, benadrukt men meerdere malen. Zelfs een zeer kleine afwijking kan een grote afwijking worden als een auto enkele honderden meters verder is gereden. Vandaar ook dat men aangeeft dat de huidige sensoren nog niet goed genoeg zijn. Om de zelfrijdende auto echt door te kunnen laten breken, zullen er – naast andere zaken – ook nóg betere sensoren nodig zijn.