2min

Voordelen voor onderhoud

Sensoren zijn zoals we op de vorige pagina hebben gezien van levensbelang voor de zelfrijdende auto, maar ook voor de ‘connected’ auto in het algemeen. Tijdens Mobility Experience 2017 liet Bosch hier ook de nodige voorbeelden van zien. In totaal zitten er zo’n 50 sensoren in een moderne auto, waarvan het gros zich puur richt op het algemene functioneren ervan. Werken de airbags nog naar behoren, hoe zit het met de slijtage van de remschijven en -blokken, dat soort belangrijke informatie. Met de informatie die dit soort sensoren levert worden uiteraard de foutmeldingen al dan niet gegeven op het dashboard van een auto. Interessanter wordt het echter als deze data ook gebruikt worden om in een oogopslag te zien hoe een auto eraan toe is, zonder dat je hiervoor de motorkap open moet doen. Je leest een auto dan uit door de camera van een tablet erop te richten en een speciaal hiervoor ontwikkelde app op te starten.
Op een tablet is te zien waar eventuele problemen zich bevinden. Met de HoloLens is dit nog duidelijker zichtbaar, maar het is helaas niet mogelijk om daar screenshots van te maken.
Combineer een en ander met een HoloLens dan krijg je ook nog allerlei informatie over de onderdelen middels augmented reality voorgeschoteld. Een onderdeel dat niet meer goed werkt, is herkenbaar aan een rode kleur, goed werkende onderdelen zijn groen. De informatie waarop dit is gebaseerd, komt van de boordcomputer. Deze manier van werken maakt het voor een monteur veel eenvoudiger om te achterhalen waar het probleem precies zit, vergeleken met het uitlezen van een boordcomputer op de nu gangbare manier. Daar komt altijd nog het nodige giswerk bij kijken. Voorbeelden van IoT zoals hierboven beschreven, komen sterk overeen met datgene wat we hebben gezien tijdens PTC LiveWorx enkele maanden geleden. Uiteindelijk hebben we het hier namelijk ook over PLM (Product Lifecycle Management), waarvoor de data van de sensoren in de auto gebruikt worden. Op zich is het al best handig als je als monteur kunt zien waar de problemen zitten in een auto zonder dat je de motorkap open hoeft te doen. De data van sensoren kunnen echter ook gebruikt worden voor wat predictive maintenance genoemd wordt. Je krijgt als eigenaar of gebruiker van een auto dan een melding dat een onderdeel tegen het einde van zijn levensduur aanloopt, maar nog niet helemaal versleten is. Krijg je die melding bijvoorbeeld op vakantie, dan kun je nog wel met een gerust hart naar huis rijden en pas na thuiskomst naar de garage gaan.