3min

Big data, AI en security

De uitspraak ‘Data is het nieuwe olie’ zal bij velen van jullie vast bekend zijn. Dat is natuurlijk ook bij Bosch iets waar men zich terdege van bewust is. Het is dan ook belangrijk dat zoveel mogelijk auto’s worden voorzien van de nieuwste sensoren. Alleen dan worden er genoeg data gegenereerd om de zelfrijdende auto ook daadwerkelijk realiteit te laten worden op grote schaal. Want ook hierbij geldt: hoe meer data, des te nauwkeuriger de uitkomsten. En dat laatste is erg belangrijk wil de grotere visie van Bosch – verkeer zonder ongelukken – werkelijkheid worden. Om al die data te verwerken, is er natuurlijk ook een behoorlijke hoeveelheid rekenkracht nodig, die Bosch zoals al eerder opgemerkt in de eigen IoT-cloud heeft geparkeerd. Volgens Dr. Dirk Hoheisel van Bosch kan een zelfrijdende auto tot wel 1 gigabyte per seconde aan data genereren. Sta daar even wat langer bij stil wat dat betekent als je bedenkt dat er miljoenen auto’s in Nederland alleen al rondrijden. Voor het verwerken van al deze data, maakt Bosch gebruik van AI en machine/deep learning. Het is de bedoeling dat de AI continu data tot zich neemt en daar dus steeds slimmer van wordt. Om dit te bereiken heeft het ‘brein’ een rekenkracht van 30 biljoen flops. Volgens Bosch is dit drie keer de capaciteit van een menselijk brein, al maakt dat de zaken er wat ons betreft nog niet meteen duidelijker op. Maar goed, aangezien deze rekenkracht in de cloud is gesitueerd, is het schalen ervan natuurlijk geen enorm probleem, mocht er een tekort aan zijn. Op zich kunnen alle data die worden gegenereerd door zelfrijdende auto’s erg nuttig zijn, dat is wel duidelijk. Om niet alle data van gebruikers op straat te laten belanden, is de security van een dergelijk ecosysteem ook van belang. Een hack heeft normaal gesproken al zeer vervelende gevolgen. Nemen hackers de besturing van auto’s over, dan gaan de gevolgen van zeer vervelend naar potentieel dodelijk.
Hierboven zie je globaal hoe de security-oplossing van Escrypt in elkaar zit. Links de auto waar de embedded oplossing op draait. Deze maakt verbinding met de cloud voor analyse en beoordeling.
Hier heeft Bosch het voordeel van de schaalgrootte van het bedrijf. Een van haar dochterondernemingen, ETAS, heeft op haar beurt weer een dochteronderneming die Escrypt heet. Dat bedrijf ontwikkelt embedded security-oplossingen. Het is dan ook niet gek dat Bosch van een oplossing van dat bedrijf gebruikmaakt voor het beveiligen van de connected/zelfrijdende auto. Escrypt ontwikkelt dan weliswaar embedded security, dit betekent niet dat de oplossing uitsluitend in de auto’s zelf draait. Ook hier speelt de cloud weer een rol. Je kunt de werking van de embedded security zoals Escrypt deze ontwikkelt vergelijken met wat F-Secure doet bij haar Sense IoT-router. Op het apparaat (auto/router) draait een security-oplossing, maar het echte brein achter de operatie zit in de cloud. Daar is een AI druk in de weer met het analyseren van de data, om aanvallen en ook eventueel afwijkend gedrag te kunnen analyseren. Wat er precies gebeurt op het moment dat er een inbraak wordt vastgesteld door de ingebouwde security-oplossing, krijgen we niet helemaal scherp op basis van onze gesprekken. Het is in principe natuurlijk mogelijk om het naar individuele gebruikers te sturen, maar ook naar bijvoorbeeld autofabrikanten die veel auto’s hebben rondrijden met dezelfde versie van de firmware. Belangrijk om op te merken is dat patches en updates automatisch naar de auto’s gepusht worden volgens de mensen van Escrypt. Uiteindelijk zou je er dus niet veel van moeten merken.