3min

Op afstand werken blijft. Onder druk van de COVID-crisis blijkt meer mogelijk dan gedacht. Weerstand verdwijnt daardoor als sneeuw voor de zon. Veel organisaties proberen zichzelf nu opnieuw uit te vinden. Want wie zich het best aanpast aan het nieuwe normaal, heeft de meeste kans om met voorsprong het post COVID-tijdperk in te gaan. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet terugvalt in oude patronen?

Ook voor COVID werd er al veel hybride gewerkt. In het onderwijs werd bijvoorbeeld blended learning aangeboden. Dat is een innovatie mix van on- en offline leren. In de financiële wereld was beeldbankieren in opmars. En in de zorg werd al geëxperimenteerd met video-consults. Maar er bestond ook veel weerstand tegen dit soort veranderingen, met name vanwege de behoefte aan persoonlijk contact.

Inmiddels is wel duidelijk dat de geest niet meer teruggaat in de fles. Veel werknemers vinden dat ze thuis effectiever werken. Weer in de file staan is voor velen een schrikbeeld. Samenkomen op kantoor blijft nodig voor de noodzakelijke ‘verbinding’, maar dat hoeft niet elke dag. Veel bedrijven sorteren daar al op voor en stoten kantoorruimte af.

Een crisis: hét moment om nieuwe kansen te pakken

Organisaties die hybride werken omarmen, doen dat omdat ze kansen zien om werk en privé opnieuw in te richten. Soms letterlijk: door kantoren aan te passen aan afstandsnormen. Sommigen laten er geen gras over groeien en transformeren direct hun business.  

Anderen hebben wat meer tijd nodig. Nike sluit veel fysieke winkels, maar boekt nu meer winst online. Het sportmerk slaagt daarin, omdat het een app voor thuissporten ontwikkelde en promootte.

In de ouderenzorg maakt de slimme bril een comeback. Wondverpleegkundigen gebruiken die om experts in het ziekenhuis mee te laten kijken. Die kunnen dan op afstand aanwijzingen geven. Patiënten scheelt het een rit naar het ziekenhuis en de druk op de zorg (waar personeelstekorten zijn) neemt af.

De evenementenbranche ziet op termijn mogelijkheden om bijvoorbeeld met hybride congressen een grotere doelgroep te bereiken. Naast bezoekers op locatie nemen dan ook mensen vanuit huis deel. Organisatoren kunnen bovendien meer (internationale) sprekers programmeren als die niet persé hoeven af te reizen.

Neem het positieve mee en laat het oude achter

Met vallen en opstaan komen organisaties erachter wat wel en niet werkt. Het is de kunst om de positieve ervaringen mee te nemen en de negatieve achter te laten. Bij Cisco wordt er veel aan het welzijn van medewerkers gedaan. Goede middelen om zowel digitaal als fysiek veilig voor thuiswerken zijn belangrijk. Het gebruik van videoschermen thuis voorkomt dat je de hele dag gebogen achter een laptop zit. Verder is er aandacht om een goede balans te creëren tussen werk en privé. Aandacht voor bewegen en pauzes nemen. Het gaat erom dat iedere medewerker de juiste omstandigheden heeft om zijn of haar werk uit te voeren. Op kantoor thuis of onderweg.

Digitale transformatie: het gaat om de inhoud

De les die koplopers in werken op afstand hebben geleerd, is dat dit geen doel op zich moet zijn maar een middel. Zij benutten nieuwe kansen door de inhoud voorop te zetten en techniek ondersteunend te laten zijn. Steeds meer mensen raken hiervan overtuigd.

Dit is een ingezonden bijdrage van Cisco. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.