Lenovo schrapt merknaam Motorola, maar de Moto-merknaam blijft

Lenovo gaat een grote strategiewijziging doorvoeren in zijn merknamen. De Chinese fabrikant nam afgelopen jaar Motorola over van Google en heeft nu besloten om die merknaam te laten vallen. De Moto-merknaam zal wel blijven bestaan maar in combinatie met Lenovo.

Lenovo heeft besloten om voor de high-end toestellen de Moto-naam aan te houden, dus de volgende Moto X heet waarschijnlijk Lenovo Moto X en zal voorzien worden van een Lenovo logo ergens op het toestel. Het bekende M-logo van Motorola blijft echter ook aanwezig op deze toestellen.

Er zullen echter geen goedkopere toestellen meer verschijnen met de naam Moto, waarschijnlijk is er geen toekomst meer voor de Moto E en Moto G-smartphones. In plaats daarvan zal Lenovo de eigen Vibe-serie uitbreiden naar meer landen om deze goedkopere toestellen te vervangen.

De beslissing is al met al niet heel vreemd, maar voor de nostalgie is het wel jammer. Eigenlijk net zo jammer als dat de naam Nokia is verdwenen in de telefoniemarkt. Voor de echte fans zal het verdwijnen van de naam Motorola net iets erger zijn, Motorola is uiteindelijk toch de uitvinder van de mobiele telefoon.

Lenovo is op dit moment marktleider op de pc-markt en wil dat marktaandeel ook graag uitbreiden naar mobiele producten, zodat klanten naast een laptop ook een tablet en een smartphone van het merk gaan kopen. Daarvoor moet Lenovo bekender worden in de mobiele markt en het schrappen van de naam Motorola om Lenovo naar voren te schuiven is dan logisch. Het Chinese Lenovo heeft uiteindelijk dezelfde of misschien wel een grotere ambitie dan het Chinese Huawei, laatstgenoemde bezet de derde plek op de smartphonemarkt en wist ruim 100 miljoen toestellen te verkopen in 2015. Lenovo wil ook zo snel mogelijk naar die mijlpaal toe, grote vraag is hoeveel tijd ze daarvoor nodig gaan hebben.