Google heeft bekendgemaakt dat het bezig is met een technologie die beter de privacy van internetgebruikers beschermt. Dit komt omdat Google graag het online-advertentiebedrijf DoubleClick wil overnemen. Er is een bedrag van 3,1 miljard dollar mee gemoeid. Als Google deze overname mag doen hebben ze min of meer een monopolie op de advertentiemarkt. Wat weer cruciale gevolgen kan hebben voor de complete advertentiemarkt.

De critici waarschuwen dat als Google DoubleClick overneemt voor 3,1 miljard dollar dat het Google teveel macht geeft op de online-advertentiemarkt. Google slaat de data op over het surfgedrag van de gebruikers. Deze informatie die dan wordt opgeslagen wordt dan gebruikt om online advertenties aan de gebruikers te verkopen.

Aan de vertegenwoordigers van de Amerikaanse regering vertelde David Drummond, de belangrijkste man bij Google die over juridische zaken gaat, dat Google met een frisse blik naar de online-advertentiemarkt kijkt en evalueert of er aanpassingen gedaan kunnen worden om de privacy van de gebruiker beter te beschermen.

Een technologie die de privacy van gebruikers beter moet beschermen, Google’s ‘crumbled cookie’ (verkruimeld koekje). Met een ‘crumbled cookie’ wordt de opgeslagen informatie over een internetgebruiker niet gekoppeld aan een enkele identificatiecode. Wat als David Drummond aangaf als voorbeeld aan de Amerikaanse regering.