2min

Tags in dit artikel

, ,

Iedereen met een e-mailadres zal er in het verleden mee te maken hebben gehad: spamberichten. Dan weet je ook vast wel hoe vervelend het is om deze spam tussen de dagelijkse e-mails uit te vissen. Hoewel er al de nodige regelgeving omtrent het versturen van spamberichten is, is de marketingsbranche van mening dat er meer en nieuwe regels nodig zijn. Daarom hebben webwinkelorganisatie Thuiswinkel.org en marketingplatform DDMA nieuwe regels opgesteld.

Met de nieuwe regels willen Thuiswinkel.org en DDMA e-mailmarketing transparanter maken voor de consument.

Vanaf 1 januari volgens jaar moeten marketeers expliciet aan gebruikers toestemming vragen om reclame via de e-mail naar hen te versturen. Ook mogen zij niet langer in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden vermelden dat dit e-mailadres gebruikt wordt voor het verzenden van nieuwsbrieven en andere reclame-uitingen.

Ook moeten ontvangers te allen tijde zich kunnen afmelden bij de eigenaar die de mailings verstuurt. Nu kan dat alleen nog rechtstreeks bij degene die de e-mailberichten verstuurt, maar vanaf volgend jaar moet het voor consumenten ook mogelijk zijn om zich af te melden bij de instantie waarvan de verzender de e-mailadressen heeft verkregen. Als bijvoorbeeld een aanbieder van carkits een reclamebericht via de e-mail verstuurt naar het adressenbestand van een autodealer, dan moeten de ontvangers in staat zijn om zich bij de autodealer af te melden. Ten slotte moet duidelijk blijken dat het e-mailadres afkomstig is van derden.

Thuiswinkel.org en DDMA hebben de nieuwe regels gezamenlijk opgesteld met werkgeversorganisatie VNO-NCW. Ondernemers hebben tot 1 januari de tijd om de nieuwe regels in de bedrijfsvoering te implementeren. Vanaf dat moment ziet de Reclame Code Commissie toe op de naleving van de regels.

Jarenlang konden spammers ongemoeid hun gang gaan en vele miljoenen spamberichten per dag versturen. Sinds 2004 zijn er wettelijk regels in Nederland die het versturen van spam verbiedt. In 2009 is deze wetgeving aangescherpt waardoor alle consumenten en bedrijven beschermd zijn tegen spamberichten. Voortaan moet de afzender eerst nadrukkelijk de toestemming van de ontvanger hebben. Daarnaast moet de afzender de mogelijkheid bieden dat de ontvanger zich kan afmelden. Als een ontvanger na zijn afmelding berichten blijft ontvangen van de afzender, kan hij een klacht indienen bij de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). De OPTA is gemachtigd om forse boetebedragen uit te delen. Eind mei legde de OPTA nog een megaboete op aan twee bedrijven en twee personen voor het versturen van 400 miljoen e-mailberichten. Gezamenlijk moesten ze 660.000 euro ophoesten.

Dagelijks worden wereldwijd ongeveer 50 miljard spamberichten verstuurd. Dat klinkt als een enorm aantal, maar tegenover een jaar eerder is nog maar een vijfde van wat het eerst was. Vandaag de dag is ‘slechts’ 72,9 procent van de dagelijks verstuurde e-mails spam. In 2010 was dat maar liefst 90 procent.