1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Aan de hand van een onderzoek van Strategy& is gebleken dat Samsung van alle technologiebedrijven het meeste geld heeft uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling voor producten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf wordt wereldwijd gezien enkel overtroffen door autofabrikant Volkswagen.

Zonder onderzoek is er geen innovatie, zo wordt op Samsung’s eigen blog Samsung Tomorrow geredeneerd. Samsung is er trots op dat het veel geld aan onderzoek en ontwikkeling besteedt. In 2014 zal het Zuid-Koreaanse bedrijf 13,4 miljard dollar aan deze kostenpost uitgeven, dat is slechts 100.000 dollar minder dan Volkswagen en een stijging van 28 procent ten opzichte van 2013. Deze stijging is overigens de grootste van de grote bedrijven, de kans bestaat zodoende dat Samsung volgend jaar op eenzame hoogte staat.


Hoewel Samsung dus bakken met geld uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling, is het bedrag van 13,4 miljard dollar een relatief klein gedeelte van de omzet. Samsung besteedt 6,4 procent van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling. Uitgaande van de cijfers van Strategy& doen enkel Volkswagen en Toyota het wat dat betreft beter met een uitgave van respectievelijk 5,2 en 3,5 procent van de omzet.

Bij de grote besteders vinden we ook Intel, Microsoft en Google terug. Volgens Strategy& geven deze bedrijven respectievelijk 10,6, 10,4 en 8 miljard dollar uit aan onderzoek en ontwikkeling, dat komt overeen met achtereenvolgens 20,1, 13,4 en 13,3 procent van de omzet.