1 min

Google heeft enkele aanpassingen doorgevoerd in de mobiele advertenties, het doel van die aanpassingen is om de bezoeker een betere ervaring te bieden en de adverteerder betere kwaliteit. Het kwam namelijk nogal eens voor dat gebruikers per ongeluk op een advertentie klikte en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Google heeft daarom besloten dat bij advertenties op webpagina’s, deze eerst even in beeld moeten zijn voordat ze ook daadwerkelijk klikbaar worden, verder zijn de randen van een advertentie niet meer klikbaar, wel de binnenkant uiteraard. Bij advertenties voor een app die ook vaak in-app worden getoond zal het icoontje van de app niet langer klikbaar zijn.

Deze drie aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de gebruiker niet meer zo snel per ongeluk op een advertentie klikt en voor de adverteerder moeten de resultaten van mobiele campagnes flink verbeteren. Uit onderzoek bleek dat tot 50 procent van alle kliks op mobiele advertenties onopzettelijk waren, een getal dat veel te hoog is. Met deze aanpassingen meet Google een conversie stijging van 15 procent, het lijkt erop dat de aanpassingen veel effect hebben op de kwaliteit van de klik en dus minder onopzettelijk.