De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een nieuw telecommonitor-rapport gepubliceerd over het derde kwartaal van 2015. Uit dit rapport kan vrij gemakkelijk de conclusie worden getrokken dat de telecommarkt op in dat kwartaal nog steeds op slot zat. De vraag is wanneer de concurrentie echt toenneemt en de Nederlandse markt gaat veranderen.

Als de cijfers goed worden bekeken is wel te zien dat de hoeveelheid dataverkeer die mobiel wordt verstookt in Nederland opnieuw fors is toegenomen. In het eerste kwartaal verstookte alle Nederlanders samen zo’n 21 miljoen petabyte, in het tweede kwartaal 27 miljoen petabyte en in het derde kwartaal ruim 31 miljoen petabyte.

Als er wordt gekeken naar het marktaandeel van de providers dan is daar al een jaar vrijwel niets in veranderd. In de mobiele markt is KPN de grootste gevolgd door Vodafone en T-Mobile. Daarna volgt Tele2 met een miniem marktaandeel tussen 0 en de 5 procent. Alle virtuele telecomproviders worden op één hoop gegooid door de ACM en zijn daardoor niet meetbaar. Op de markt van de vaste aansluitingen domineren KPN en Ziggo de markt.

De vraag is natuurlijk hoelang dit zo blijft en of er nog partijen tussen weten te komen. In Nederland lijkt Tele2 de beste papieren te hebben om de markt open te breken. Dat bedrijf heeft sinds het vierde kwartaal zijn eigen 4G-netwerk volledig in gebruik genomen en bijbehorende abonnementen geïntroduceerd. Verder worden de Tele2-klanten die nog op het virtuele netwerk van T-Mobile zitten voorzien van nieuwe simkaarten zodat ze ook gebruik kunnen maken van 4G.

Tele2 hanteert daarnaast een zeer scherpe prijsstelling om klanten te winnen. De vraag is of mensen bereidt zijn na al die jaren over te stappen en hun vertrouwde provider te verlaten.