2min

Tags in dit artikel

, ,

Het Platform Vlieghinder Regio Castricum en Geluidsnet hebben gezamenlijk een systeem ontwikkeld waarmee vliegtuigbewegingen worden geregistreerd en op Internet gevolgd kunnen worden. Uniek hierbij is dat het vliegverkeer real-time getoond wordt, waarbij ook te zien is hoeveel geluid de vliegtuigen op dat moment werkelijk op de grond veroorzaken. Dit geluid wordt gemeten door het geluidsmeetpuntennetwerk van Geluidsnet. De gegevens kunnen zowel met Google Earth als met een gewone webbrowser worden bekeken:

Google Earth: radar.vlieghinder.nl
Webbrowser: www.geluidsnet.nl

"Dankzij deze dienst kan nu iedereen individuele vliegbewegingen volgen en overheden kunnen rapporten over een langere periode krijgen die zij kunnen gebruiken voor hun beleid" aldus Geluidsnet.

Geluidsnet en het Platform Vlieghinder willen met dit initiatief een nieuwe impuls geven aan de transparantie op luchtvaartgebied, met als uiteindelijk doel om zo de hinder door vliegtuiggeluid te verminderen. "Het melden van hinder vindt sinds langere tijd in de beslotenheid van het klachtenbureau plaats. Door in het openbaar te tonen wat er werkelijk aan de hand is, hopen we het grote publiek duidelijk te kunnen maken dat er echt iets moet verbeteren", stelt PVRC. "Door vliegbewegingen zelf vast te leggen, kunnen we nu beter vaststellen wat er boven ons hoofd gebeurt en voorstellen voor verbeteringen ook beter beoordelen".

Burgers en (lokale) overheden hebben een enorme kennis- en informatieachterstand ten opzichte van de luchtvaartsector. Met het transparant beschikbaar maken van dit soort onafhankelijke gegevens ontstaat er een meer gelijkwaardige situatie. Wij denken dat burgers en lokale overheden hierdoor meer greep kunnen krijgen op het luchtvaartdebat en daarmee op het verminderen van geluidshinder door vliegtuigen. Ook de luchtvaartsector heeft er baat bij om breed maatschappelijk geaccepteerd te worden. In 2004 heeft het real-time beschikbaar maken van gemeten vliegtuiggeluid door Geluidsnet er toe geleid dat Schiphol dit in 2005 ook zelf is gaan doen.

Het vliegtuigvolgsysteem is in het voorjaar van 2006 ontwikkeld en is daarna uitgebreid getest. In de afgelopen maanden zijn er verspreid over Nederland zes ontvangststations opgesteld om zo een compleet beeld te krijgen van alle vliegtuigbewegingen. Om ook startende en landende vliegtuigen in het noorden en oosten vast te leggen, worden ook daar nog ontvangers bijgeplaatst. Het Castricumse ontvangststation werd door de gemeente Castricum gesubsidieerd.

Het ontvangststation ontvangt de bakensignalen die veel vliegtuigen uitzenden en verstuurt de posities van deze vliegtuigen via het internet naar een centrale database. Per dag worden er ruim 8 miljoen vliegtuigposities vastgelegd. Vanuit deze database worden de webapplicaties gevoed met de actuele vliegtuigposities en het bijbehorende gemeten geluid. Deze structuur is ook geschikt om in te zoeken en samenvattingen te maken van alle vluchten. "We overwegen om dit soort zoekfuncties ook via het internet toegankelijk te maken. Zodat je kunt opzoeken hoe het vliegtuig waar je gisteren in zat, precies vloog en hoeveel geluid dit produceerde. Een beter milieu begint tenslotte ook bij jezelf."