2min

Tags in dit artikel

, , ,

Adobe heeft veel moeite met het mogelijk maken van Flash op Apples iPhone. Volgens een woordvoerdster van het bedrijf is er meer hulp van Apple nodig dan het bedrijf op dit moment beschikbaar stelt.

Vorige maand zei Adobe-chef Shantanu Narayen nog dat Adobe en Apple samenwerkten aan een mogelijkheid om Flash Lite naar de iPhone te brengen, maar de Adobe-woordvoerdster wilde dit niet bevestigen. "Het is belangrijk om te vermelden", verklaarde ze, "dat Adobe meer van Apples hulp nodig heeft – dan het normaal gesproken aan iPhone-ontwikkelaars geeft – om het een succes te laten worden."

Volgens de woordvoerdster is Adobe nog steeds toegewijd om Flashplayer naar de iPhone te brengen. "Wij denken dat de beschikbaarheid van Flash op de iPhone voordelen biedt voor miljoenen van onze gezamenlijke klanten en we willen graag met Apple samenwerken om deze mogelijkheden naar het apparaat te brengen", aldus de Adobe-woordvoerdster.

Adobe en Apple zouden samen al langere tijd aan het mogelijk maken van Flash werken, maar zijn er tot nog toe niet in geslaagd de techniek succesvol naar de iPhone te brengen. Het probleem zit hem in de Safari-browser waar de Flash-techniek ingebouwd moet worden. Deze ondersteunt geen plug-ins en daarom is het heel lastig om Flash met Safari te laten samenwerken.

Bovendien zorgen de richtlijnen van Apple ervoor dat applicaties die zelf programmacode uitvoeren niet in de App Store terechtkomen. Het beste zou zijn dat Apple de techniek standaard in de mobiele versie van Safari inbouwt zodat geen aparte applicatie meer nodig is, maar Apple staat nou niet bijzonder welwillend tegenover Flash.

Apple-topman Steve Jobs stelde eerder al dat Flash Lite te weinig functionaliteit bevat. Aan de andere kant noemde hij de traditionele Flashplayer weer een "resource hog" die "te traag performt om gebruiksvriendelijk te kunnen zijn." Apple ontmoedigt ontwikkelaars ook om Flash (en Java) te gebruiken en ziet ze daarnaast liever gebruikmaken van open standaarden zoals AJAX. Apple ziet voor de eigen website al jaren af van het gebruik van Flash en maakt uitsluitend gebruik van AJAX en QuickTime.

Omdat de toekomst van Flash onzeker lijkt, is Adobe nu samen met Nokia begonnen aan een nieuw alternatief voor Flash. Het gaat ‘Open Screen’ heten en is een opensource-techniek die qua mogelijkheden sterk lijkt op Flash. Adobe en Nokia hopen dat de nieuwe techniek door alle fabrikanten van mobiele telefoons wordt omarmd en heeft 10 miljoen dollar beschikbaar gesteld om dit mogelijk te maken.