Apples visie op de aankomende tablet is één apparaat dat door de hele familie gebruikt kan worden. Topman Steve Jobs zou met Apples ‘nieuwe creatie’ de oude media als tekstboeken, kranten en televisies opnieuw vorm willen geven, zoals het bedrijf met de iPod ook de muziekindustrie veranderd heeft.
Volgens bronnen van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal heeft Apple zich bij de ontwikkeling van het apparaat gefocust op de rol die de ‘gadget’ in gezinnen en klaslokalen zou kunnen spelen. "Het bedrijf voorziet dat de tablet gedeeld kan worden met meerdere familieleden om nieuws te lezen en e-mail te checken", zo schrijft de krant donderdag.
Content
Voor klaslokalen zou Apple onderzoek gedaan hebben naar technologieën voor elektronische tekstboeken. Ook zou het bedrijf bezig zijn geweest met manieren om kranten en magazines anders te presenteren op de tablet. Eerder deze week werd al bekend dat Apple in ‘vergevorderde’ onderhandelingen zou zijn met HarperCollins, een van de grootste uitgevers in de VS, over het aanbieden van e-books op Apples tablet.
Volgens The Wall Street Journal heeft Apple gesprekken gevoerd met verschillende uitgevers van boeken, magazines en kranten. Zo zou het bedrijf, naast HarperCollins, ook nog gepraat hebben met The New York Times, Conde Nast Publications Inc. en Rupert Murdochs News Corp., dat tevens eigenaar is van The Wall Street Journal (WSJ). Al deze gesprekken gingen over het leveren van content voor de tablet, zo melden deze bronnen.
Naast de papieren media als boeken, kranten en magazines zou Apple ook onderhandelen met televisienetwerken als CBS en Walt Disney, dat eigenaar is van ABC, voor een maandelijks tv-abonnement. Apple zou, evenals bij de iPhone, wederom game-ontwikkelaar Electronic Arts benaderd hebben om de mogelijkheden van de tablet voor games te laten zien.
Herstructureren
Onduidelijk is echter hoe Apple voor al deze content wil laten betalen. Mensen die bekend zijn met Apples manier van denken stellen dat Apple hiermee de meer conventionele betaalstructuren, zoals een jaarabonnement voor een krant, zou kunnen gaan veranderen. Apple zou inmiddels met The New York Times gepraat hebben over het aanbieden van nieuws via iTunes en hoeveel dit zou moeten kosten.
Toch is het herstructureren en opnieuw verkopen van media niet zonder obstakels, zo denkt WSJ. Apple ondervond al veel weerstand van televisiebedrijven en kabelbedrijven vanwege Apples verlangen om slechts voor de beste content een licentie te nemen, terwijl zij liever zouden zien dat Apple een licentie op alle content neemt.
Ook binnen de muziekindustrie ondervindt Apple enige weerstand. Veel platenmaatschappijen klagen dat Apple een sterke ‘gatekeeper’ is geworden tussen de platenlabels en de klanten. Door het marktaandeel dat de iTunes Store inmiddels heeft, heeft Apple, meer dan andere resellers, een sterke positie als het gaat om prijsafspraken en de beste kwaliteit voor de klant.
Succes
Het succes van de tablet zal afhangen van ‘hoe dit product in het dagelijkse leven van gebruikers past’, denkt Henry Lu, senior vice president van de Taiwanese computerfabrikant Micro-Star International, dat zelf een paar jaar geleden een tablet op de markt bracht, maar daar helaas in faalde. Lu denkt bovendien dat de hoeveelheid content een belangrijke factor is, zodat het ‘belangrijk genoeg’ is om te gebruiken.
In de educatieve sector, waar Apple zich met de tablet ook op richt, zal het apparaat ook echt aan de eisen van studenten en educatieve instellingen moet voldoen wil Apple succes hebben. Als de tablet niet aan de eisen voldoet of niet compatibel is met andere apparaten die door studenten gebruikt worden, zou dat voor Apple erg nadelig kunnen zijn, zo denkt WSJ.
In zekere zin zal het succes ook afhangen van de prijs. Analisten verwachten dat de tablet zo rond de duizend dollar zal gaan kosten, een fors bedrag waar men bijvoorbeeld ook een MacBook voor kan kopen. Volgens de krant beschikt de tablet over een 10 of 11-inch aanraakgevoelig scherm en wordt onder andere aangestuurd door een virtueel toetsenbord.
iTunes.com
Volgens The Wall Street Journal is Apple ook van plan om de iTunes Store te vernieuwen door een web-based versie te creëren die op z’n vroegst in juni gelanceerd kan worden. De dienst, die mogelijk iTunes.com zal heten, stelt gebruikers in staat om zonder de iTunes-software muziek te kopen op computers en mobiele telefoons.
Deze nieuwe strategie sluit aan bij de stappen die Apple inmiddels al in deze richting heeft gezet. In november vorig jaar lanceerde het bedrijf, zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te geven, een internetversie van de iTunes Store onder de naam iTunes Preview. Hiermee werd het mogelijk om, zonder tussenkomst van de iTunes-software, door de muziekcatalogus van de iTunes Store te bladeren.
Toen was het echter nog niet mogelijk om in de webbrowser ook een dertig seconden durende preview van nummers te beluisteren. Begin dit jaar introduceerde Apple, eveneens stilletjes, de mogelijkheid om via de webbrowser ook deze previews te kunnen beluisteren. Alleen voor het daadwerkelijk kopen van muziek is de iTunes-software nog vereist, maar voor hoe lang nog?