KPN heeft Ericsson geselecteerd voor het 5G fieldlab op de Automotive Campus in Helmond. Daar onderzoeken ze de waarde van 5G voor zelfrijdende auto’s en applicaties die de verkeersveiligheid vergroten. Om dit te realiseren implementeert KPN op de A270 en de A58 tussen Eindhoven en Tilburg nieuwe technologie in zijn commerciële netwerk voor automotive-doeleinden.

Op dit traject wordt onder andere 5G ultra low latency getest, waarmee gebruikers bijna in real-time met andere voertuigen of verkeerslichten en matrixborden kunnen communiceren. KPN zal ook andere partijen op de Automotive Campus uitnodigen om nieuwe ideeën te ontwikkelen voort dit specifieke 5G-fieldlab.

De Nederlandse telecomprovider ziet 5G als iets dat uitgroeit tot een ecosysteem waarvaan veel bedrijven zullen profiteren, waaronder de auto-industrie. Daarom acht KPN het van groot belang dat er onderzocht wordt hoe 5G connected- en automated-rijden te stimuleren is. Beide partijen zijn aangesloten bij het Europese project Concorda (Connected Corridors Driving Automation), iets waar de huidig stap uit voortkomt.

Proeven

Ericsson ziet zichzelf als ‘een van de vooraanstaande spelers op het gebied van 5G-technologie’. Dit blijkt regelmatig uit de tijd die het bedrijf in de technologie steekt. Onlangs voerde Ericsson samen met Intel, China Mobile Research Institute en China Mobile Jiangsu Company nog de eerste succesvolle 3GPP-compatibele, multi-vendor Standalone (SA) 5G Radio Call uit.

Over het algemeen gaat men er ook vanuit dat 5G een belangrijk onderdeel wordt voor zelfrijdende auto’s. Met de technologie kunnen de wagens sneller communiceren, noodzakelijk voor het snel kunnen nemen van besluiten. Door met specifieke proeven voor autonome voertuigen te komen, kan de ontwikkeling verder vorderen.