Abonneer je gratis op Techzine!

Google heeft Facebook niet nodig om succesvolle sociale diensten te ontwikkelen. Dit blijkt uit een interview van The Daily Beast met Marissa Mayer die verantwoordelijk is voor onder meer de lokale diensten en het zoekgedeelte van Google.

Afgelopen jaar werd er volop gespeculeerd dat Google een eigen sociaal netwerk zou oprichten, maar tot op heden heeft het bedrijf echter niets gelanceerd. Er ontstond wel een flink meningsverschil tussen de twee internetgiganten.

In november had Google zijn gebruikersvoorwaarden aangepast met als gevolg dat Facebook-gebruikers hun Gmail-contacten niet langer konden importeren naar het sociale netwerk. Dit had Google gedaan omdat het bedrijf vond dat Facebook niet eerlijk speelde. "Iemand moet het open web steunen", stelt Mayer daar nu over.

"We weten dat we op het sociale vlak nog wat te winnen hebben", vertelt ze in het interview. "Als je naar het web kijkt, zijn er vier belangrijke onderdelen: zoeken, video, mobiel en sociaal. Google heeft het wat betreft de eerste drie heel goed gedaan." Volgens de topvrouw moet Google verder kijken dan een ‘gesloten platform’ als Facebook. Hierbij richt ze zich vooral op Google Latitude.