1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Twitter koopt Bluefin Labs, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het analyseren van activiteit op sociale media over TV-programma’s. Met de aankoop wil Twitter zich mede richten op twitterende televisiekijkers en het verzamelen van data voor adverteerders en TV-zenders.

Wat zijn de meest besproken Superbowl reclames? Wat vinden kijkers van de nieuwste sitcom? Dit zijn vragen waar Twitter met de aanschaf van Bluefin Labs een duidelijker antwoord op krijgt. De antwoorden zet Twitter vervolgens in, om adverteerders en TV-producenten een beter beeld te geven van de consument.

De aankoop bevestigt Twitter’s focus op de twitterende televisiekijker. "Wij denken dat de datawetenschap en sociale TV-expertise van Bluefin ons gaat helpen nieuwe innovatieve advertentieproducten en consumentenervaringen te maken in de kruising van Twitter en TV", zo schrijft Twitter in een blogbericht.

De overname van Bluefin Labs versterkt het werk van de Nielsen Twitter TV Rating, een kijkcijfertool gemaakt in samenwerking met kijkcijfergigant Nielsen. Bluefin Labs meldt in het eigen blog "uit te kijken naar een hechte samenwerking om de toekomst van sociale TV vorm te geven."