EU gaat mogelijk banden techbedrijven met andere ondernemingen reguleren

Stay tuned, abonneer!

De Europese Unie gaat de zakelijke praktijken van technologiereuzen reguleren. Bedrijven als Amazon, Apple en Google zullen te maken krijgen met regelgeving rond de manier waarop zij hun commerciële relaties met kleinere bedrijven vormgeven. Dat blijkt uit een wet die de Europese Unie vandaag heeft voorgesteld.

In de nieuwe regels worden specifiek appwinkels, zoekmachines, e-commerce websites en hotelsites gereguleerd. Zij moeten onder meer transparantie geven in de manier waarop ze zoekresultaten rangschikken en waarom bepaalde diensten niet langer te zien zijn. Binnen dat voorstel krijgen bedrijven ook het recht om collectief bepaalde online platformen aan te klagen, als zij maatregelen rond discriminatie en transparantie niet accepteren.

Spotify en Apple

De voorgestelde wetgeving komt volgens persbureau Reuters voort uit onder meer een verzoek van de Zweedse muziekstreamingdienst Spotify. De dienst vroeg in Brussel om wetgeving rond de relatie tussen platformen en bedrijven. Problematisch is onder meer de relatie van Apple met bedrijven als Spotify.

Apple heeft met Apple Music namelijk een eigen muziekstreamingdienst gelanceerd. Tegelijk staat het wel diensten als Spotify toe in de App Store. Als daarin een abonnement wordt afgesloten, krijgt Apple dertig procent van de totale omzet. Dat geeft Apple een oneerlijk voordeel, stellen bedrijven als Spotify.

Het voorstel van de EU

Onder het voorstel van de Europese Unie, dat nu ter goedkeuring aan het Europees Parlement is voorgelegd, kunnen platformen hierover klagen bij onafhankelijk in te stellen mediators. Platformen moeten ook duidelijk uitleggen welke voordelen ze hun eigen diensten geven ten opzichte van de concurrentie.

Volgens Eurocommissaris Mariya Gabriel, die zich specifiek bezighoudt met de digitale economie, moet de regelgeving ingevoerd worden om te zorgen dat platformen hun macht niet misbruiken. In een reactie laat de CCIA, die onder meer Amazon, eBay en Google vertegenwoordigd, weten dat haar klanten juist goed zorgne voor hun zakelijke partners.