De Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) is begonnen met een 3-daagse veiling van frequenties. Het gaat om diverse frequenties in de 800 MHz band, die hun toepassing moeten vinden in VoIP en Internet mogelijkheden aan boord van vliegtuigen.

De twee winnende bedrijven zullen de aangekochte frequentie mogen gaan exploiteren. Op dit moment is het hoogste bod $11.556.000. De veiling is te volgen via de site van de FCC.

In totaal zijn er 9 bedrijven die zich hebben gekwalificeerd om mee te mogen doen met de veiling. Onder meer Airfone (Verizon) en LiveTV (JetBlue). Airfone bied momenteel al telefonie diensten aan in toestellen van diverse Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, maar door de hoge gebruikskosten zijn er maar weinig passagiers die gebruik maken van deze dienst. Met het gebruik van VoIP technologie moet het bellen aanzienlijk goedkoper aangeboden kunnen worden.

Op dit moment heeft ook vliegtuigbouwer Boeing een eigen dienst – Connexion – die Internet en telefonie in het vliegtuig mogelijk maakt. Deze dienst wordt momenteel al op ruim 200 vluchten per dag gebruikt, en werkt met sattelieten in plaats van zendmasten op de grond. Experts hebben al geopperd dat samenwerking tussen Connexion en het nieuwe systeem een goede mogelijkheid is om de kosten zo laag mogelijk te houden. Als een vliegtuig boven de V.S. vliegt is het nieuwe systeem te gebruiken, terwijl het satteliet gebaseerde systeem van Boeing overal kan werken.

Hoewel deze ontwikkeling zeer positief lijkt, en voor veel mensen erg handig zal zijn, komen er ook steeds meer kritische geluiden naar boven. Zo zijn veel frequente vliegers bang dat alle door elkaar heenlopende gesprekken in een vliegtuig behoorlijk storend zullen zijn. Toch blijkt in het dagelijks gebruik dat de Connexion dienst van Boiend vooralsnog niet als storend wordt ervaren door passagiers. Toch opteren enkele critici voor een heuse ‘vliegtuig etiquette’. Hierin zouden enkele regels met betrekking tot het gebruik van VoIP opgenomen moeten worden, om overlast te voorkomen.