min

Tags in dit artikel

, , ,

The Inquirer gooit weer eens de knuppel in het hoenderhok, door te beweren dat de hardware van de PS3 traag en slecht is. De site baseert zich daarbij op anonieme bronnen.

Volgens de bron is het goed mis met de hardware van de PS3, zowel de RSX grafische chip als het geheugen zouden zeer slecht functioneren.
Zo meldt de bron dat de RSX slecht de helft aan vertex data kan schrijven als dat het kan lezen. Op zich zou dat niet heel erg zijn, maar het schijnt ook dat de RSX gelimiteerd is tot het opbouwen van 275 miljoen triangles per seconde. Ter vergelijking, De Xbox360 kan er meer dan 500 miljoen per seconde opbouwen.

Wat betreft het hoofdgeheugen, de Cell processor heeft een geheugenbandbreedte van 25GB/s en de RSX een bandbreedte tussen de 15-20GB/s. Met het lokale geheugen van de RSX zit het ook wel goed, voor zowel schrijven als lezen heeft de RSX een bandbreedte van 22,4GB/s. De Cell chip heeft een 4GB/s bandbreedte voor het schrijven naar het geheugen, maar komen we aan bij de bandbreedte voor het lezen vanuit het geheugen dan wordt het dramatisch. De bandbreedte hiervoor ligt namelijk op 16MB/s en zoals op de foto is te zien, is dat geen schrijffout!

Als je bedenkt dat de schrijfsnelheid ongeveer 250 keer zo hoog is als de leessnelheid, dan kun je constateren dat het lokale geheugen van de Cell processor zo goed als nutteloos is. Dat betekent dat al het werk vanuit het hoofdgeheugen gedaan moet worden. Dat kan weer serieuze problemen opleveren met de geheugenbus, met als gevolg debug en prestatieproblemen.

De cijfers komen dan wel uit een presentatiesheet voor ontwikkelaars, maar Sony laat in dezelfde sheets duidelijk weten dat ontwikkelaars niet vanuit het lokale geheugen moeten lezen, maar moeten schrijven naar het hoofdgeheugen van de RSX en daar weer uit lezen. Deze procedure wordt meerdere malen herhaald en het lijkt er niet op dat Sony het probleem wil gaan verhelpen.

The Inquirer stelt dat deze problemen dermate grote gevolgen voor Sony kan hebben, dat de PS3 resoluut naar de tweede plek zal worden verdreven door de Xbox 360. Ontwikkelaars zijn daarnaast gematigd positief over de Xbox 360 architectuur, maar vrijwel allemaal negatief over de PS3.
Als het allemaal waar is dan komt Sony straks met een console die een half zo snelle triangle setup rate heeft als de Xbox 360, een slechte processor heeft die ook nog eens slecht te programmeren is, terwijl Sony probeert te beweren dat de hoge prijs van de PS3 gerechtvaardigd is vanwege de prestaties van de console.