2min

Tags in dit artikel

, , ,

Er is uit een marktonderzoek van de American Consumer Institute (ACI), gebleken dat een milliliter printinkt tien keer duur is dan Dom Perignon-champagne. Z’n fles champagne kost 125 euro voor 0,75 liter. De prijs van de printers worden zogenaamd laag gehouden, zo heb je al een printer voor zeventig euro die kan scannen, kopiëren en printen. De mensen vergeten vaak naar de prijs van de inkt te kijken.

De fabrikanten van de printers verkopen de patronen voor veel geld. Vaak is het patroon dan nog maar voor een kwart gevuld. HP is de grootste, wanneer het gaat om printers, daarna komt Epson. "Zij verdienen daar goud geld mee," stelt de Amerikaanse consumentenorganisatie. De printer is in 1999 geïntroduceerd, toen zat er gemiddeld 53 milliliter in een patroon, nu is dat nog slechts 7,5 milliliter.

De woordvoerster van HP, Antoinette Bendijk, geeft hier een verklaring voor, "Er zit minder inkt in, omdat de inkt steeds beter is geworden. Met die hoeveelheid kan iemand meer pagina’s printen dan met de oude hoeveelheden. Ook is de inkt sneller droog en vlekt hij niet."

Er zijn ook fabrikanten die patronen maken, voor een ander merk. Deze bedrijven adverteren met ‘de cartridges die wél zijn gevuld’. HP reageert hier ook op "We hebben tegenwoordig ook XL-cartridges voor mensen die veel printen. De kwaliteit van imitatie-inkt komt niet in de buurt van de onze."

De consumentenbond heeft eerder de resultaten van de ACI gezien. Een aantal jaar geleden had de bond het hier ook al over, "Een paar jaar geleden berichtten wij al over de dure printerinkt. We noemen het ook wel zwart goud," woordvoerder Ewald van Kouwen, zei dat ze een aantal jaar geleden al hebben gezegd dat de prijzen moesten dalen. "Ze worden kunstmatig hoog gehouden, en de namaak-inkt voldoet niet."

De ACI heeft wel een oplossing bedacht, een label bij ieder patroon, waarop staat hoeveel papier en geprint kan worden en hoe duur het printje is per pagina. "Wat wij willen, is dat de concurrentie op gang komt. Een label kan daarbij helpen, maar er is meer voor nodig om de prijs omlaag te krijgen," legt Van Kouwen uit.