Motorola, de drie na grootste mobiele telefoonproducent van de wereld, heeft op zondag twee nieuwe telefoons getoond aan het publiek en liet tegelijkertijd weten dat het plannen heeft om de Aziatische digitale muziekservice Soundbuzz over te kopen.

Motorola toonde de Rokr E8 muziektelefoon welke, wanneer ingeschakeld, bediend wordt door virtuele toetsen die vibreren als ze aangeraakt worden. Wanneer de telefoon uit is zijn er echter helemaal geen toetsen te zien. Het apparaat zal ook andere toetsen laten verschijnen wanneer de telefoon in een bepaalde status verkeerd – hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan knoppen die verschijnen bij het gebruik van de muziekspeler of de camera.

Naast de Rokr E8 kondigde de telefoonproducent ook de Moto Z10 aan, een videotelefoon met de mogelijkheid om films te bewerken. Hiernaast heeft de telefoon ook genoeg opslagruimte voor het opslaan van 24 uur aan beeld. Hiermee probeert Motorola de aandacht te trekken van de jongeren die graag hun filmpjes delen met vrienden.

Motorola werd onder druk gezet om met nieuwe telefoons te komen nadat zij in het afgelopen jaar marktaandeel was aan het verliezen door bedrijven als Nokia en Samsung. Ook is het zo dat de geruchten rond gingen dat Motorola het niet in haar mars had om met een opvolger voor de Razr te komen. Apple was ook een oorzaak voor Motorola om een nieuwe telefoon te produceren, zij kwam namelijk met de iPhone.

Stu Reed, hoofd van de mobiele telefonieafdeling van Motorola, vertelde dat de introductie van deze twee telefoons een begin is van een groot aanbod van nieuwe telefoons. Reed gaf aan dat zij niet meer afhankelijk willen zijn van één telefoon die beslist of zij succes zullen hebben of niet. Hierdoor hebben zij besloten om een groter aanbod aan telefoons te gaan verkopen.
Verwacht wordt dat deze nieuwe telefoons in het eerste kwartaal nog in de winkels zullen liggen. Daarnaast wordt ook verwacht dat de nieuwe vorm van toetsen ook gebruikt gaat worden in de toekomstige telefoons.

Links de nieuwe Motorola Z10 en rechts de nieuwe Motorola Rokr E8

De Rokr E8 kan niet gebruik maken van hogesnelheids draadloze netwerken maar kan enkel gebruik maken van een langzamere standaard, bekend onder de naam EDGE. Een prijs van deze telefoon heeft de producent echter nog niet vrijgegeven.
De Z10 videotelefoon biedt echter wel ondersteuning voor de snellere draadloze netwerken en zal naar verwachting van Motorola zelf vooral de aandacht trekken van bloggers of jonge mensen die graag video’s maken, bewerken en delen.

Soundbuzz

Naast de nieuwe telefoons heeft Motorola ook laten weten dat zij het bedrijf Soundbuzz zal gaan kopen. Soundbuzz is een digitalemuziekprovider in zuid-oost Azië. Zij verkoopt gehele liedjes en ringtones.
Iedere maand downloaden meer dan 200.000 mensen muziek van de website en worden via mobiele telefoons 3 miljoen liedjes gedownload.

Ian Chapman-Banks, directeur van Motorola’s markting in Azië, liet weten dat dit een goede kans is om Motomusic uit te breiden voorbij China naar India, zuid-oost Azië en Australië.

Door de introductie van de nieuwe telefoons en de overname van Soundbuzz hoopt Motorola de wereld te kunnen laten zien dat hun telefoons het kunnen winnen van de standaard MP3-spelers.