Abonneer je gratis op Techzine!

Gezinnen met een lager inkomen wagen in toenemende mate de stap naar Apples iPhone en doen dit mogelijk om de kosten van een aparte breedbandverbinding en mp3-spelers uit te sparen.

Dit is de conclusie van een onderzoek van onderzoeksbureau comScore. Uit het onderzoek blijkt dat de grootste toename van iPhone-verkopen in de zomermaanden te danken is aan huishoudens die minder dan het modale aan inkomen hebben. comScore ontdekte dat de verkoopcijfers van de iPhone 3G sinds 11 juli met name bij huishoudens met lagere inkomens toenamen.

Aan het onderzoek deden bijna 34 duizend consumenten mee die maandelijks een enquête voorgelegd kregen om hun koopgedrag te peilen. Eind augustus bedroeg het aantal iPhone-gebruikers in de Verenigde Staten 2,6 miljoen, ongeveer 1 procent van de totale markt, zo concludeerde comScore uit het onderzoek.

"Wij zien dat consumenten met lagere inkomens in toenemende mate hun toevlucht zoeken tot mobiele apparaten om te internetten, muziek te luisteren en voor e-mail", zei Mark Donovan senior analist bij comScore. "Een Zwitsers zakmes als een apparaat zoals de iPhone voorziet in een telefoon, een mp3-speler, een camera en een manier om met het internet te verbinden, hetgeen ervoor zorgt dat de consumenten hun uitgaven aan gadgets kunnen reduceren."

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat het aantal eigenaren van een iPhone van 1 juni tot eind augustus bij huishoudens die 25 tot 50 duizend dollar per jaar aan inkomen hebben met 48 procent is toegenomen. Dit terwijl het totale percentage iPhones slechts met 21 procent steeg. Het gebruik van mobiele browsers steeg daarnaast met 4,9 procent bij lagere inkomens vergeleken met 2,7 procent bij alle inkomensgroepen tezamen.

Uit eerdere onderzoeken bleek al dat consumenten in toenemende mate de internet via de vaste telefoonlijn verruilen voor een mobiele telefoon met internettoegang. Verizon, een van de grootste internetaanbieders in de V.S., verloor in één kwartaal maar liefst 96 duizend DSL-abonnees. Wel is het zo dat lagere inkomens en ouderen, in tegenstelling tot de gemiddelde consument, sneller geneigd zijn om voor breedbandverbinding te kiezen.

Anderen denken dat de toenemende verkoop van de iPhone bij lagere inkomens juist te danken is aan de prijsdaling van het toestel. "Dit toestel dat de ‘gadgetlust’ opwekt is daarmee plotseling binnen jouw bereik", stelt professor George Calhoun van de Stevens Institute of Technology in Hoboken, N.J. De zwarte 8GB-variant van de iPhone 3G kost in de Verenigde Staten namelijk 199 dollar.