2min

Tags in dit artikel

, ,

Evenals voor de iPhone, heeft Apple voor ontwikkelaars van het Mac-platform ook een betaald ontwikkelaarsprogramma. Hier kunnen zij onder meer terecht voor vroege versies van het Mac OS X-besturingssysteem en ondersteuning. Gisteren herzag Apple het complete programma door het terug te brengen naar één abonnement en één prijs inclusief een vernieuwde website.

Voorheen hadden ontwikkelaars voor het Mac-platform de keuze uit een drietal abonnementen met elk hun eigen prijs en mogelijkheden. Zo was er een Select-abonnement voor 499 dollar per jaar waarmee men toegang kreeg tot pre-release software, ontwikkeltools, ondersteuning van Apple-engineers en kortingen op hardware. Daarnaast was er een Premier-abonnement (3499 dollar per jaar), waarbij ontwikkelaars jaarlijks ook nog eens een toegangskaart voor Apples ontwikkelaarsconferentie (WWDC) kregen.

Voor studenten was er ook nog een speciaal Student-abonnement, dat 99 dollar per jaar kostte. Hiermee kregen studenten van hogescholen en universiteiten toegang tot hetzelfde materiaal. Apple heeft nu alle abonnementen afgeschaft en teruggebracht naar één enkel abonnement waarvoor, evenals bij het iPhone-ontwikkelaarsprogramma, 99 dollar per jaar betaald moet worden. Mensen die momenteel nog een van de drie oude ADC-abonnementen hebben kunnen dit uitdienen.

Met het nieuwe Mac Developer Program krijgen ontwikkelaars toegang tot pre-release software, discussiefora voor ontwikkelaars, demovideo’s en twee maal per jaar gratis gebruik van technische ondersteuning. Er is een Mac Developer Program voor individuen en voor bedrijven, met als enige verschil dat bedrijven de mogelijkheid hebben om een team van ontwikkelaars op te stellen. Naast het betaalde account, is er ook nog een gratis account met toegang tot technische resources, tools en informatie voor ontwikkelen voor het iPhone- en Mac-platform.

Met de introductie van een goedkoper ontwikkelaarsprogramma voor de Mac bevordert Apple het ontwikkelen voor het Mac-platform. De drempel om voor het platform te ontwikkelen wordt hiermee een stuk lager. Waarbij niet elk bedrijf 499 dollar per jaar zou willen betalen, is de keus om jaarlijks 99 dollar te investeren een stuk eenvoudiger. Seth Weintraub van 9to5Mac denkt bovendien dat hiermee de weg naar een applicatiewinkel voor de Mac gebaand is.

Voor Mac-applicaties is, in tegenstelling tot applicaties voor het iPhone-platform, geen standaard distributiekanaal. Ontwikkelaars zijn zelf verantwoordelijk voor de marketing en distributie van hun applicatie. Voor grote bedrijven is dat geen probleem, maar voor kleinere bedrijven, die niet zoveel te besteden hebben, kan dat een drempel zijn. Met de introductie van een Mac App Store zouden beide nadelen, volgens Weintraub, verleden tijd zijn. Hij meent wel dat het niet noodzakelijkerwijs zo hoeft te zijn, dat hiermee de bestaande methode voor distributie van Mac-applicaties verdwijnt, maar ziet het als een uitbreiding.