Abonneer je gratis op Techzine!

De OPTA heeft een onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in de zakelijke markt voor telefonie, datadiensten en telecommunicatie. Hieruit is gebleken dat zowel UPC als Ziggo het niet bepaald goed doen. Ze blijven ver achter op bedrijven als KPN en glasvezelaanbieders zoals Eurofiber.

Een van de problemen is dat Ziggo en UPC beiden hun eigen gebieden hebben waarin ze actief zijn, bedrijven die vestigingen hebben in beide gebieden kunnen de diensten soms niet goed laten samenwerken op het gewenste niveau. Dit heeft te maken met het feit dat Ziggo en UPC de handen niet in een hebben geslagen om dit soort technieken makkelijker te maken.

Ook het bedienen van de zakelijke klant is iets waar de kabelaars niet goed in zijn. Zowel de helpdesk als het aanvraagproces kan nog flink worden verbeterd. De kabelaars hebben zich de afgelopen jaren volledig gefocust op de consumentenmarkt en dat is duidelijk terug te zien in dit onderzoek.

Een van de problemen waar de kabelaars ook tegen aanlopen is dat kantoren en bedrijfsverzamelgebouwen vaak niet beschikken over een coax-aansluiting maar wel over een telefonie aansluiting, waar de zakelijke ADSL markt een stuk groter is dan de kabelmarkt.

Uiteraard is het in veel gebieden mogelijk om een coax aansluiting te laten realiseren maar de kosten hiervoor liggen bij de zakelijke klant en zijn vaak veels te hoog en niet in verhouding. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om dan meer ineens over te stappen op glasvezel en in zee te gaan met een glasvezel provider als Eurofiber.

De geluiden zijn echter niet alleen negatief er zijn ook voldoende klanten die wel over een coaxaansluiting beschikte en al geruime tijd hun internetdiensten van de kabelaars afnemen en hier zeer tevreden over zijn. De SLA’s zouden in sommige gevallen zelfs ruimschoots gehaald worden. Het is in elk geval duidelijk dat er voor de kabelaars nog voldoende te winnen valt op de zakelijke markt maar dan zullen de kosten voor het realiseren van een COAX aansluiting omlaag moeten en de helpdesk flink worden verbeterd.