1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Uit onderzoek van Josh Wright, Professor aan de George Mason University blijkt dat zowel Google als Bing de eigen diensten van Google en Microsoft voortrekken in de resultaten. Dat blijkt uit nader onderzoek waarbij de resultaten van 1000 zoekopdrachten werden bekeken. Uit zijn onderzoek blijkt dat Microsoft zich net iets vaker schuldig maakt hieraan dan Google.

Begin dit jaar werd al een vergelijkbaar onderzoek gedaan, toen door Harvard-professor Ben Edelman, hij onderzocht afgelopen januari 32 zoektermen bij de vijf grootste zoekmachines, Google, Yahoo, Bing, Ask en AOL. Het onderzoek kreeg toentertijd veel kritiek vanwege de onderzoeksmethode en het feit dat Ben Edelman jaren heeft gewerkt voor Microsoft. Daarom heeft Josh Wright, Professor Recht en Economie aan de George Mason University, hetzelfde onderzoek herhaald met een bredere streekproef van duizend zoektermen.

In tegenstelling tot het onderzoek van Edelman concludeerde Josh Wright dat er verband is dat zoekmachines hun eigen resultaten een hogere positie geven. Zo gaf Bing bij 14,3 procent van de resultaten een eigen Microsoft dienst een toppositie. Bij Google gebeurde dit in 6,7 procent van de gevallen, maar dan uiteraard voor een Google dienst. Als er gekeken wordt naar de gehele zoekpagina met meer dan 10 resultaten dan zijn de verschillen echter nauwelijks aanwezig.