2min

Tags in dit artikel

, ,

T-Mobile is het zat dat een kleine groep klanten misbruik maakt van hun abonnement zonder datalimiet. Hierdoor ondervinden andere klanten hinder. De provider heeft ze daarom de volgende keuze voorgelegd: of ze schakelen over naar een abonnement waar een datalimiet op zit, of ze mogen naar een andere provider uitkijken.

T-Mobile benadrukt dat het slechts een klein groepje is dat misbruik maakt van hun data-abonnement waar geen limiet op zit. Volgens een woordvoerder van T-Mobile gaat het om klanten die meer dan zes maanden of langer het zesvoudige van het gemiddelde dataverbruik consumeren. Een enkele gebruiker verbruikt gemiddeld maar liefst 500 GB per maand.

Een groter verbruik dan de gemiddelde dataconsumptie is op zich niet erg, maar sommige klanten maken gewoonweg misbruik van hun abonnement zonder datalimiet. Hierdoor kan T-Mobile niet langer de kwaliteit van het netwerk garanderen en ondervinden andere gebruikers hinder, bijvoorbeeld bij streamingdiensten of het downloaden van apps. Om hier een stokje voor te steken krijgen de grootgebruikers een simpele keuze voorgelegd: of ze schakelen over naar een abonnement met een beperkte databundel, of ze beëindigen hun abonnement en kunnen bij een andere provider onderdak proberen te vinden. T-Mobile heeft deze mensen per brief op de hoogte gesteld.

Steeds meer providers willen om deze reden af van onbeperkt datalimiet. Klanten die in 2010 of eerder een abonnement zonder datalimiet hebben aangeschaft hebben deze altijd aangehouden. Zonder opzegging wordt hun abonnement automatisch verlengd, tegen dezelfde prijzen en voorwaarden. Door de nieuwe abonnementsprijzen maakten veel leden gebruik van deze optie. Daarnaast hanteerde T-Mobile destijds nog geen Fair Use Policy. Hierdoor kunnen providers eventueel maatregelen nemen als gebruikers geregeld meer dan het gemiddelde dataverbruik consumeren.