2min

De apps in de App Store genereren meer omzet voor Apple dan de apps in de Android Market voor Google, zo blijkt uit recente cijfers van Flurry Analytics. Het onderzoeksbureau berekende dat van elke dollar die Apple verdient aan een app in de App Store, Google met de Android-versie van de app slechts 24 cent verdient. Dit terwijl er veel meer Android-smartphones zijn dan iPhones.

Hoewel er volgens de laatste cijfers van Gartner wereldwijd 60,5 miljoen Android-smartphones circuleren en Apple met 17 miljoen verkochte exemplaren in 2011 slechts een marktaandeel van 3,9 procent in handen heeft, zegt dat niets over de verdeling van de inkomsten die voortvloeien uit de verkoop van apps.

Uit onderzoek van Flurry Analytics blijkt dat de inkomsten die Apple en Google halen uit hun applicatiewinkels flink uiteen liggen. Als Apple met een bepaalde app één dollar aan omzet weet te genereren, komt Google met dezelfde app op slechts 24 cent uit. Dat komt volgens de onderzoekers door de betaalwijze. Bij Apple moest je je creditcard of een giftcard koppelen aan je iTunes-account om deze te kunnen opzetten.

Doordat deze verplichting ontbreekt bij Android zouden deze gebruikers minder snel betalen voor apps. Daarnaast is volgens schattingen slechts 1,3 procent van alle apps in de Android Market een app waarvoor klanten moeten betalen. In de App Store ligt dat aandeel op 13,5 procent. Op zich dus wel logisch dat de opbrengst voor Apple hoger is dan bij Google.

Tevens heeft het onderzoekbureau gekeken naar de belangstelling voor app-ontwikkelaars. In het eerste kwartaal van dit jaar fabriceerde 63 procent van de ontwikkelaars nieuwe apps voor iOS. Voor Android lag dat aandeel op 37 procent. Volgens de laatste cijfers is 73 procent van alle apps gericht op iOS-gebruikers. Nog maar een kwart (27 procent) van alle vervaardigde apps is gericht op Google’s Android.