Samsung verdedigt het frauderen met benchmarks

Abonneer je gratis op Techzine!

Samsung heeft inmiddels gereageerd op de ophef rond het manipuleren van de benchmarkscores op de Galaxy S4 door de GPU (videokaart) hoger te klokken bij bepaalde apps. Volgens Samsung worden niet alleen benchmarks voorzien van een hogere kloksnelheid maar ook diverse andere applicaties, er is daarom geen sprake van valsspelen of frauderen. Volgens Samsung worden ook de browser, gallery en camera-app voorzien van een hogere kloksnelheid om de gebruikerservaring te verbeteren.

Samsung heeft toegegeven dat de kloksnelheid van de GPU (videokaart) van de Galaxy S4 soms variabel is maar voor voor de meeste apps en games is gelimiteerd op 480 MHz, voor de apps die wel over de 480 MHz heen kunnen en op 532 MHz zijn geklokt is dat om de gebruikservaring te verbeteren. Volgens Samsung is de hogere kloksnelheid dus niet om de benchmarkscores hoger uit te laten vallen.

De apps die Samsung noemt die beschikken over de hogere kloksnelheid zijn de S Browser, Gallery, Camera, Videospeler en bepaalde benchmarks apps. Anandtech die eerder benchmarkfraude aan het ligt bracht deed vervolgens ook onderzoek naar de andere apps. Volgens Anandtech draait de GPU bij de andere apps echter op 266 MHz, behalve bij de camera-app. De camera app klokt de GPU inderdaad even naar 532 MHz, maar dit is slechts tijdelijk, bij de benchmarks blijft de GPU draaien op 532 MHz.

Verder begrijpen we uit de berichtgeving van Arstechnica dat het overklokken van de GPU alleen gebeurd bij de Exynos-versie van de Galaxy S4 en niet bij de versie met de Qualcomm-chip. In Nederland is alleen de Qualcomm-versie op de markt gebracht. De Nederlandse benchmarks zouden dan ook wel gewoon kloppen.