2min

Uit onderzoek van het onderzoeksbureau Canalys blijkt dat 68 procent van alle tablets, die in het tweede kwartaal van dit jaar werden verscheept, een scherm hebben dat kleiner is dan 9 inch. Dit zou vooral komen doordat de kleinere tablets veel lager geprijsd kunnen worden en daar is de consument duidelijk gevoelig voor.

Volgens Canalys zijn de tablets inmiddels goed voor 31 procent van de pc-markt en zijn er in het tweede kwartaal van 2013 ongeveer 43 procent meer tablets verscheept dan hetzelfde kwartaal in 2012. Grote winnaar zijn de Android-tablets aldus Canalys. Apple heeft het aantal tablet verschepingen zien dalen met 14,2 procent en het marktaandeel zou zijn teruggelopen naar 42,7 procent. Samsung zou goed zijn voor 21,6 procent van de markt , gevolgd door Amazon 4,5 procent, Lenovo 4,3 procent, Acer 4,3 procent en tot slot alle andere 22,6 procent.

Het feit dat een hele grote groep aan fabrikanten nog 22,6 procent van de markt bedienen laat zien dat de strijd om de tabletmarkt nog moet beginnen. Apple en Samsung hebben een marktaandeel waarin ze duidelijk mee doen, de rest moet nog een respectabele positie zien te veroveren. Waarbij Amazon, Lenovo en Acer goed op weg zijn. Opmerkelijk is dat Asus en Microsoft niet voor komen in deze lijst en dus nog onder de 4,3 procent scoren.

Volgens Canalys doen vooral de kleinere tablets met een scherm kleiner dan 9 inch het erg goed. Voornaamste reden hiervoor is prijs, maar veel gebruikers zouden ook de voorkeur geven aan een kleinere tablet. Verwacht wordt dat Microsoft in het komende kwartaal mogelijk wel opgenomen kan worden in de cijfers nu het de prijzen van de Surface RT en de Surface Pro tablets heeft verlaagd. Verder zal Microsoft met de komst van Windows 8.1 ook de tabletmarkt kunnen gaan voorzien van tablets met een scherm kleiner dan die 9 inch.

Als we kijken naar het aandeel van Android, dan zien we dat de Android-tablets 53 procent van de markt in handen hebben. Dat is zeker niet slecht maar Android loopt nog steeds achter op Apple wanneer het gaat om kwalitatief goede apps. Iets waar Google zich ook zeker van bewust is en waar de komende tijd flink wat aandacht naar uit zal gaan. Google wil de kwaliteit en het aanbod van de tablet-apps flink verbeteren. Hoe het dat wil gaan doen is echter onduidelijk.