Hoewel het leven van de iPod op zijn einde begint te lopen, zal Apple voorlopig nog wel nieuwe iPods blijven ontwikkelen om de krimpende markt te bedienen met nieuwe modellen. Dat blijkt uit verschillende vacatures van Apple.

Uit de meest recente kwartaalcijfers van Apple was bij de verkoop van iPods een opmerkelijke daling van meer dan 50 procent te zien. Er werden in plaats van 12,7 miljoen exemplaren in het vierde kwartaal van 2012 nog maar 6 miljoen stuks verkocht. In 2008, de hoogtijdagen van de iPod, verkocht Apple er 23 miljoen in een kwartaal.

Ook Apple’s CEO Tim Cook gaf aan dat de iPod in een neerwaartse spiraal zit. De teloorgang van de iPod lijkt vooral te danken aan de opkomst van de smartphone, welke in de meeste opzichten prima kan concurreren met de iPod, maar nog een hoop extra functionaliteit biedt.

Vacatures van Apple tonen aan dat de Amerikaanse fabrikant echter nog wel brood ziet in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Er wordt bijvoorbeeld gezocht naar een manager die de lancering van nieuwe Apple-producten gaat begeleiden, waarbij de iPod specifiek vermeld wordt.

Apple introduceerde de eerste iPod in 2001, de nieuwste modellen werden in december 2012 geïntroduceerd.