Gebruik

Het Symbian^3 besturingssysteem is inmiddels ongeveer een jaar op de markt en was een hele vooruitgang op zijn voorganger. Deze vooruitgang was vooral te danken aan het feit dat het hele systeem een stuk sneller en efficiënter werkt. Toch is er nog veel ruimte voor verbeteringen. Wie Symbian^3 gebruikte, kwam er snel achter dat er verschillende grote problemen in het systeem zaten. Zo liepen wij in een eerdere review tegen het probleem aan dat het systeem aan gaf dat de telefoon aan het opladen was, terwijl niets op de telefoon was aangesloten. Verder sloot de telefoon meerdere malen niet af wanneer wij deze opdracht gaven. Ook ondervonden wij verschillende problemen met de weergave van teksten.

Zoals al eerder aangegeven zal Nokia geen grote investeringen meer doen in Symbian^3 maar gaat het zich voornamelijk richten op het maken van toestellen met het Windows Phone besturingssysteem.

Ondanks dat Nokia een miljarden deal met Microsoft heeft gesloten, wil dit niet zeggen dat Symbian^3 meteen wordt afgeschreven. Het besturingssysteem zal nog wel op verschillende telefoons worden uitgebracht, maar dit zullen geen uitgebreide smartphones zijn. Daarmee word wel pijnlijk duidelijk dat Symbian^3 niet is geworden wat Nokia er van had verwacht. De verwachting is dat de nog te lanceren Symbian^3 toestellen voornamelijk zijn gericht op niet Westerse landen.

Symbian^3 is geen enorm slecht besturingssysteem, het is een basis van wat een groot besturingssysteem had moeten worden. Dit is mijn eerste ervaring met Symbian^3, ik moet zeggen dat ik het een enorm net besturingssysteem vindt, alleen ik ben inmiddels iOS en Android gewend en dan mis je wel wat functies. Maar iemand die niet bekend is met iOS en Android en die niet zo’n uitgebreid toestel wilt. Kan dit best een zeer goede keuze zijn. Geen poespas of 1001 aanpas mogelijkheden maar gewoon recht toe recht aan. Het enige nadeel is wel dat bij het eerste gebruik je eerst allerlei dingen moet downloaden en installeren.

Buiten deze punten werkt het systeem wel gewoon zoals het hoort en liepen wij met de C7 niet tegen grote problemen aan. Zo ziet het platform er niet ouderwets uit eerder verfrissend. Homescreens zijn naar eigen wensen in te delen zoals we dit kennen van onder andere iOS en Android, al is het allemaal iets beperkter. Een homescreen kan gevuld worden met maximaal zes widgets die er allemaal duidelijk en informatief uitzien. Het Symbian^3 besturingssysteem draait verder soepeltjes en lijkt het allemaal prima aan te kunnen. De processor is ruim voldoende voor een goede gebruikerservaring.