, , ,

Gebruik

Android

Zoals bij veel telefoons die op het moment uitkomen, heeft ook LG nog niet kans gezien om het toestel vanuit de fabriek al te voorzien van Google’s nieuwste versie van het mobiele besturingssysteem, Android 2.3 oftewel Gingerbread. De telefoon is echter wel in staat om het nieuwe besturingssysteem te draaien, dus een update hiervoor zal binnen afzienbare tijd beschikbaar worden gesteld.

LG heeft Android 2.2 overigens tot op zekere hoogte naar hun eigen hand gezet. Zo zijn er zeven hoofdschermen waarop men widgets en dergelijken kan plaatsen. Over widgets gesproken, LG heeft een aantal eigen widgets ontwikkeld, zoals eentje voor het weer, welke op basis van de huidige locatie kan tonen wat het weer op het moment is, deze widget heeft veel weg van die van HTC. Het gaat bij deze eigen widgets verder voornamelijk om dingen als een kalender en een contactenlijst. Stuk voor stuk zijn dit goed vormgegeven widgets die ook niet het hele scherm innemen en zo dus subtiel aanwezig zijn. Helaas is niet elke widget even fijn, zo is de sociale widget voor Facebook en Twitter duidelijk minder goed dan de alternatieven.

De notificatiebalk is tevens aangepast. Wanneer deze naar beneden wordt getrokken verschijnt er een muziekspeler en een balkje waarmee het geluid, Wi-Fi, Bluetooth, GPS en de accelerometer in- en uitgeschakeld kunnen worden. Dit is een aanpassing die we enkel kunnen toejuichen. Overigens is de muziekcontroller ook te gebruiken in de standby-mode, wanneer er reeds muziek wordt afgespeeld of is gepauzeerd. Het is niet mogelijk om vanuit hier muziek te starten.

In het applicatie-overzicht worden applicaties die gedownload zijn gescheiden van de standaard-applicaties die LG al standaard op de telefoon plaatst.

LG heeft tevens een eigen toetsenbord geprogrammeerd, waarmee voorspelling van woorden wordt toegevoegd. Het toetsenbord heeft vrij veel weg van het toetsenbord dat Samsung toevoegt aan haar Android-telefoons.

Batterij

Alle kracht die LG biedt met de Tegra 2-chip komt helaas ook met een prijs, een vrij grote prijs zelfs. De Optimus 2X houdt het ongeveer een dag lang uit met een batterij wanneer je de telefoon niet intensief gebruikt. Ga je er echter mee op pad en gebruik je hem wat intensiever, dan wordt het al lastig om er de dag mee door te komen. De aanschaf van een reservebatterij zou zodoende niet bepaald een slecht idee zijn.

Om het kort te houden, de foto’s die de Optimus X2 schiet zijn niet bijzonder goed. Bij alle foto’s die we maakten, binnen of buiten, goede of slechte belichting, er bleef een lichte witte waas over de foto’s hangen. We hadden meer verwacht van een camera van 8 megapixels.

Goede belichting, zonder flits.

Slechte belichting, met flits.

Vooral buiten wordt de waas over de foto’s duidelijk.