Gameplay (1)

Als je voor de eerste keer het spel opstart zal er worden gevraagd of je de tutorial aan wilt zetten. Dit is natuurlijk zeer handig om beter bekend te worden met de game. In tegenstelling tot veel andere strategie games geeft de tutorial veel informatie waarmee je snel begrijpt waar al die knopjes voor dienen. Na de "basics" te hebben geleerd kan je jouw eigen sim creëren. In het spel heb je op den duur zeker meer dan tien sims onder je hoede en om die allemaal zelf in elkaar te zetten is ook niks. Daarom zijn er steeds twee standaard sims die je kan kiezen zodat je niet elke keer een sim hoeft te creëren. Ook moet je bij elke nieuwe sim twee eigenschappen en één gebrek kiezen, deze keuze heeft invloed op het verdere verloop van het spel.

Wil je uiteindelijk aan de slag met je sim dan moet je eerst een quest kiezen, zonder een actieve quest kan je namelijk het spel niet spelen. Tijdens zo’n quest kan je wel zelf doen wat je wilt want er zit geen tijdsdruk op. Quests zijn één van de dingen die centraal staan in deze game. Jammer genoeg zijn ze niet echt uitdagend en gaat het dus al snel vervelen. Meestal moet je van punt a naar b en hoef je niks anders te doen dan een paar keer te klikken. Dit wordt op den duur dan ook behoorlijk langdradig en saai. Naarmate het spel vordert worden de quests gelukkig wel iets uitdagender maar echt moeilijk worden ze eigenlijk nooit. Als beloning voor het behalen van een quest krijg je geld, EP ( experience points ) en RP ( reputation points ).

Qua uitdaging hebben we gelijk een minpunt te pakken. Waar je in de eerste Sims game echt op je karakters condities (energie, honger, hygiënisch enz.) moest letten, hoef je in deze game alleen maar je energie en eetlust in de gaten te houden. Een stuk minder uitdagend dus! Wel is er een concentratiebalk toegevoegd die zowel positief als negatief kan worden. Honger en moeheid hebben dus een negatief gevolg op deze balk. Ook "het gebrek" dat je aan het begin van het spel hebt gekozen zal invloed op je concentratie hebben. Zo had ik het gebrek "dronkenlap" gekozen en daardoor moest ik zo nu en dan alcohol (wijn, bier) drinken om geen negatieve gevolgen te ondervinden. Goede sociale contacten hebben heeft weer een goede invloed op deze balk. Tijdens het spelen kan je ook weer een soort subquests doen die ook weer voor een positief effect zorgen. Deze subquests zijn zeer eenvoudig en heb je meestal binnen een paar minuten gedaan. Een goede concentratie is essentieel voor het doen van quests.

Wat ook nieuw is aan het spel is dat je in level kan stijgen. Tijdens het spelen zal je door quests uit te voeren XP (experience points, in het Nederlands ervaringspunten) verdienen. Hiermee zal je in level stijgen. Als je een level omhoog gaat zal je ook extra’s krijgen zoals beter kunnen zwaardvechten. Naast XP krijg je ook RP (reputation points ) waarmee je gebouwen kan kopen zoals havens, kerken en vele andere gebouwen. Een minpunt hiervan is dat je deze gebouwen niet zelf kan bouwen, wel kan je de gebouwen zelf inrichten. Van schilderijen tot luxe bedden, je kan het allemaal kopen.

Jammer genoeg zullen duurdere spullen niet voor extra voordelen zorgen wat wel het geval was in de andere delen van de serie. Waar een duurder bad in de Sims 1 nog zorgde voor een betere hygiëne zal het in deze game geen nut hebben. Wel zorgen duurdere spullen voor een betere sfeer in het gebouw dat weer resulteert in een positieve concentratie.